De eerste die vertrok, in 2015 al, was Ulrich Hackenberg die in de Raad van Bestuur destijds verantwoordelijk was voor technische ontwikkeling. Hij had nog een contract tot 2018 maar dat werd om niet nader genoemde redenen voortijdig beëindigd met de daarbij gebruikelijke financiële compensatie van rond vijf miljoen euro.

Hackenberg wist al tien jaar geleden dat Audi nooit dieselmotoren zou kunnen ontwikkelen die aan de emissie-eisen konden voldoen en dat er dus een ingreep nodig was. Hij zou ook de man zijn die de voormalige topman van de VW Groep Martin Winterkorn persoonlijk over het sjoemelen heeft ingelicht. Hackenberg staat niet voor niets hoog op de lijst van de officier van justitie in München hoewel hij nog niet is gearresteerd zoals zijn toenmalige baas Rupert Stadler.

Ook Hackenberg’s opvolger Stefan Knirsch werd voortijdig ontslagen, in zijn geval met drie miljoen euro als afscheidscadeau. Ook Knirsch staat op de verdachtenlijst van de Duitse autoriteiten. En, voegt Handelsblatt er nog even aan toe, Stadler is dan wel gearresteerd en op non-actief gesteld maar zijn salaris loopt tot nu toe nog steeds door.