Takata-schandaal sleept zich nog steeds voort

Het schandaal met de exploderende airbags van de Japanse fabrikant Takata, dat heeft geleid tot de grootste terugroepactie uit de geschiedenis van de auto-industrie, blijkt zich nog steeds voort te slepen.

Takata-schandaal sleept zich nog steeds voor

Nu heeft Ford na jaren onderhandelingen een akkoord bereikt met de slachtoffers van de door het schandaal getroffen automobilisten of hun nabestaanden. Ford betaalt hen in totaal 299,1 miljoen dollar ofwel 255 miljoen euro om de zaak verder tot een einde te kunnen brengen. De deal moet nog wel worden goedgekeurd door een rechtbank in Miami die zich met het Takata schandaal bezig houdt.

In de afgelopen jaren hebben Toyota, BMW, Mazda en Subaru al soortgelijke overeenkomsten voor een totaal bedrag van 553 miljoen dollar gesloten. Andere autofabrikanten waaronder General Motors en Volkswagen zijn echter nog steeds in procedures verwikkeld. De airbags van Toyota konden onverwacht exploderen waardoor de passagiers door rondvliegende metaaldeeltjes werden getroffen. Dat heeft in de Verenigde Staten zelf tot 20 doden en een groot aantal gewonden geleid. Takata zelf heeft daarvoor een miljardenboete betaald. Het Japanse bedrijf is door het schandaal in ernstige financiële problemen gekomen en uiteindelijk na een faillissement overgenomen door Key Safety Systems, een in autostaat Michigan gevestigde onderdelenfabrikant die eigendom is van het Chinese Ningbo Joyson Electronic Corporation.

Takata-schandaal sleept zich nog steeds voort - Automobielmanagement.nl

Takata-schandaal sleept zich nog steeds voort

Het schandaal met de exploderende airbags van de Japanse fabrikant Takata, dat heeft geleid tot de grootste terugroepactie uit de geschiedenis van de auto-industrie, blijkt zich nog steeds voort te slepen.

Takata-schandaal sleept zich nog steeds voor

Nu heeft Ford na jaren onderhandelingen een akkoord bereikt met de slachtoffers van de door het schandaal getroffen automobilisten of hun nabestaanden. Ford betaalt hen in totaal 299,1 miljoen dollar ofwel 255 miljoen euro om de zaak verder tot een einde te kunnen brengen. De deal moet nog wel worden goedgekeurd door een rechtbank in Miami die zich met het Takata schandaal bezig houdt.

In de afgelopen jaren hebben Toyota, BMW, Mazda en Subaru al soortgelijke overeenkomsten voor een totaal bedrag van 553 miljoen dollar gesloten. Andere autofabrikanten waaronder General Motors en Volkswagen zijn echter nog steeds in procedures verwikkeld. De airbags van Toyota konden onverwacht exploderen waardoor de passagiers door rondvliegende metaaldeeltjes werden getroffen. Dat heeft in de Verenigde Staten zelf tot 20 doden en een groot aantal gewonden geleid. Takata zelf heeft daarvoor een miljardenboete betaald. Het Japanse bedrijf is door het schandaal in ernstige financiële problemen gekomen en uiteindelijk na een faillissement overgenomen door Key Safety Systems, een in autostaat Michigan gevestigde onderdelenfabrikant die eigendom is van het Chinese Ningbo Joyson Electronic Corporation.