In de afgelopen maand zagen de twee merken de wereldwijde verkopen met bijna een kwart inzakken tot 36.144 nieuwe wagens. Land Rover deed het ’t slechtst met een daling van 24 procent op 25.152 exemplaren terwijl Jaguar het er met 10.992 auto’s en een terugloop met ruim 15 procent iets beter van afbracht. Over de eerste zeven maanden komt JLR nu op 353.363 verkochte auto’s, een daling met 2,4 procent. Dat betekent dat de situatie de laatste tijd snel aan het verslechteren is. JLR wijt de slechte gang van zaken aan ‘overgangsproblemen’ op bepaalde markten.

In Europa heeft de Britse fabrikant last van vertraging door de nieuwe WLTP-keuringseisen. Het bedrijf verwacht die problemen echter binnenkort achter zich te laten. In China hebben Jaguar en Land Rover te kampen gehad met de veranderingen in de heffing op buitenlandse auto’s terwijl ook de toenemende spanning aan het handelsfront voor tegenwind zorgt. In de VS schrijft JLR de slechte gang van zaken toe aan het later dan gepland op de markt brengen van nieuwe modellen en aan het verzwakken van de Amerikaanse automarkt.

De Britse dochter van Tata Motors verwacht nog wel dat er over heel 2018 een plus uit de bus kan komen. "Het navigeren op verschillende markten leverde de nodige uitdagingen op," verwoordt CEO dr Ralf Speth.