‘Geen Dacia’s meer als Renault verkopen’

Renault gaat stoppen met het verkopen van Dacia’s met een Renault-badge in markten als Rusland, Mexico, Zuid-Afrika en India. Dat gebeurt momenteel met onder meer de Dacia Duster, Logan, Sandero Stepway en Dokker.

renault kaptur

“Mijn doel is om een unieke, wereldwijde modellenreeks van Renault te hebben. Auto’s die eigenlijk afleidsels zijn van Dacia, ik wil dat dat stopt,’’ heeft de Nederlandse design-baas van Renault Laurens van den Acker verklaard in een interview.

Van den Acker ziet best in dat de huidige praktijk in zakelijke zin logisch is. “Renaults waren duur voor sommige markten en Dacia’s waren relatief moderne auto’s die betrouwbaar en betaalbaar waren dus daarom zetten we er een Renault-badge op. Maar nu we steeds meer auto’s verkopen in landen als Rusland moeten we weer verschil gaan aanbrengen.’’ 

Hij wijst in dat verband onder meer op de Russische Renault Kaptur, een grotere versie van de Captur, die is gebouwd op een Duster-platform maar wel Renault heet. Van den Acker stelt tenslotte dat het komende onderscheid ook gunstig uit zal pakken voor Dacia: “Ik probeer Renault meer Latijns en sensueel te zijn en Dacia meer Duitsachtig en robuust. Dat is een win-win strategie voor ons allebei.’’

‘Geen Dacia’s meer als Renault verkopen’ - Automobielmanagement.nl

‘Geen Dacia’s meer als Renault verkopen’

Renault gaat stoppen met het verkopen van Dacia’s met een Renault-badge in markten als Rusland, Mexico, Zuid-Afrika en India. Dat gebeurt momenteel met onder meer de Dacia Duster, Logan, Sandero Stepway en Dokker.

renault kaptur

“Mijn doel is om een unieke, wereldwijde modellenreeks van Renault te hebben. Auto’s die eigenlijk afleidsels zijn van Dacia, ik wil dat dat stopt,’’ heeft de Nederlandse design-baas van Renault Laurens van den Acker verklaard in een interview.

Van den Acker ziet best in dat de huidige praktijk in zakelijke zin logisch is. “Renaults waren duur voor sommige markten en Dacia’s waren relatief moderne auto’s die betrouwbaar en betaalbaar waren dus daarom zetten we er een Renault-badge op. Maar nu we steeds meer auto’s verkopen in landen als Rusland moeten we weer verschil gaan aanbrengen.’’ 

Hij wijst in dat verband onder meer op de Russische Renault Kaptur, een grotere versie van de Captur, die is gebouwd op een Duster-platform maar wel Renault heet. Van den Acker stelt tenslotte dat het komende onderscheid ook gunstig uit zal pakken voor Dacia: “Ik probeer Renault meer Latijns en sensueel te zijn en Dacia meer Duitsachtig en robuust. Dat is een win-win strategie voor ons allebei.’’