Capaciteit Amerikaanse BMW-fabriek met helft vergroot

BMW heeft de uitbreiding van de fabriek in Spartanburg, South Carolina, officieel in gebruik genomen. De beslissing om de fabriek, waar op 8 september 1994 de eerste auto van de band rolde, uit te breiden voor de bouw van de nieuwe X3, werd al vóór de financiële crisis genomen.

Er is een oppervlakte van 110 duizend vierkante meter toegevoegd, waar de X5 en X6 worden gebouwd, aldus Josef Kerscher. "De fabriek is flexibel. Om proef te draaien hebben we in het nieuwe deel al een maand de X5 gebouwd," aldus Kerscher. Met de uitbreiding is een investering gemoeid van 750 miljoen dollar. De jaarlijkse capaciteit wordt daardoor in 2011 met de helft verhoogd tot 240 duizend exemplaren. Sinds de ingebruikname van de fabriek zijn er 1,6 miljoen auto’s gebouwd.

 

Er zijn zestienhonderd nieuwe arbeidsplaatsen bij gekomen, waarmee het totaal op 7,6 duizend komt.  Nieuw voor Amerika is dat de X3, net als in Europa, gebouwd gaat worden volgens specificaties van de klant, die tot zes dagen vóór de productiedatum van zijn auto de specificaties kan wijzigen. De huidige X3 wordt in Oostenrijk bij Magna Steyr gebouwd, maar zijn plaats wordt daar sinds kort ingenomen door de Mini Countryman. De flexibele assemblage van de X3 is gekoppeld aan just-in-time levering van onderdelen via 130 dockingstations aan beide zijden en op een afstand van tien meter van de juiste plaats langs de productielijn.

 

Topman Norbert Reithofer van BMW zei dat er sinds 1992 een bedrag van 4,6 miljard dollar is gestoken in de bouw en uitbreiding van de fabriek in Spartanburg, die nu groter is dan de fabriek in München.  BMW was destijds het eerste Europese merk dat een faciliteit in de VS opzette. Reithofer: "We geloofden in North Carolina voor de productie van onze auto’s. Dat doen we nog steeds en we zullen blijven investeren."

BMW is intussen de grootste auto-exporteur van de VS met zeventig procent van de productie naar landen buiten Nafta-gebied. Reithofer verwacht dat Amerika de grootste markt zal blijven voor premium vierwielaangedreven auto’s.  Het merk wil het bestverkochte Europese premiummerk blijven. In de maand september stegen de Amerikaanse BMW-verkopen met 21 procent naar 18 duizend auto’s, terwijl het volume over de eerste drie maanden met 9,2 procent steeg naar 157 duizend auto’s.

 

 

 

Capaciteit Amerikaanse BMW-fabriek met helft vergroot - Automobielmanagement.nl

Capaciteit Amerikaanse BMW-fabriek met helft vergroot

BMW heeft de uitbreiding van de fabriek in Spartanburg, South Carolina, officieel in gebruik genomen. De beslissing om de fabriek, waar op 8 september 1994 de eerste auto van de band rolde, uit te breiden voor de bouw van de nieuwe X3, werd al vóór de financiële crisis genomen.

Er is een oppervlakte van 110 duizend vierkante meter toegevoegd, waar de X5 en X6 worden gebouwd, aldus Josef Kerscher. "De fabriek is flexibel. Om proef te draaien hebben we in het nieuwe deel al een maand de X5 gebouwd," aldus Kerscher. Met de uitbreiding is een investering gemoeid van 750 miljoen dollar. De jaarlijkse capaciteit wordt daardoor in 2011 met de helft verhoogd tot 240 duizend exemplaren. Sinds de ingebruikname van de fabriek zijn er 1,6 miljoen auto’s gebouwd.

 

Er zijn zestienhonderd nieuwe arbeidsplaatsen bij gekomen, waarmee het totaal op 7,6 duizend komt.  Nieuw voor Amerika is dat de X3, net als in Europa, gebouwd gaat worden volgens specificaties van de klant, die tot zes dagen vóór de productiedatum van zijn auto de specificaties kan wijzigen. De huidige X3 wordt in Oostenrijk bij Magna Steyr gebouwd, maar zijn plaats wordt daar sinds kort ingenomen door de Mini Countryman. De flexibele assemblage van de X3 is gekoppeld aan just-in-time levering van onderdelen via 130 dockingstations aan beide zijden en op een afstand van tien meter van de juiste plaats langs de productielijn.

 

Topman Norbert Reithofer van BMW zei dat er sinds 1992 een bedrag van 4,6 miljard dollar is gestoken in de bouw en uitbreiding van de fabriek in Spartanburg, die nu groter is dan de fabriek in München.  BMW was destijds het eerste Europese merk dat een faciliteit in de VS opzette. Reithofer: "We geloofden in North Carolina voor de productie van onze auto’s. Dat doen we nog steeds en we zullen blijven investeren."

BMW is intussen de grootste auto-exporteur van de VS met zeventig procent van de productie naar landen buiten Nafta-gebied. Reithofer verwacht dat Amerika de grootste markt zal blijven voor premium vierwielaangedreven auto’s.  Het merk wil het bestverkochte Europese premiummerk blijven. In de maand september stegen de Amerikaanse BMW-verkopen met 21 procent naar 18 duizend auto’s, terwijl het volume over de eerste drie maanden met 9,2 procent steeg naar 157 duizend auto’s.