De Kamer geeft daarmee toe aan druk van onder meer de brancheorganisaties, minister Verhagen (EZ) en van het Formule E-team. Afgelopen maandag was er een meerderheid in de Tweede Kamer (VVD, CDA, PVV) tegen het Belastingplan 2012 van staatssecretaris Weekers om berijders van zeer zuinige auto’s geen bijtelling te laten betalen. De redenering was dat men het principieel onjuist vindt dat privégebruik van de leaseauto niet belast. Daaruit kwam een storm van kritiek uit allerlei hoeken en gaten, waaronder natuurlijk van Rai en Bovag die de overheid  onbetrouwbaar noemden.  Er zelfs gesproken over de doodsteek voor de elektrische auto. Anderzijds sprak zich het Formule E-team (van Prins Maurits) ook uit tegen het plan en zelfs het ministerie van Economische Zaken bemoeide zich ermee. Kennelijk was dat voldoiende om de partijen bakzeil te laten halen.  Een woordvoerder van de VVD zei tegen het ANP dat dat men ‘behoorlijk bestuur wil plegen voor mensen die op basis verwachtingen over de fiscale bijtelling’ een elektrische auto hebben bekocht.    

In de Volkskrant van vandaag zegt prins Maurits dat hij afgelopen maandag meteen kon merken dat er in de wereld ongerustheid ontstond. Hij zou door bezorgde bedrijven uit Amerika, China en Japan zijn gebeld met de vraag of de ‘geplande investeringen in de introductie van ev’s in Nederland nog wel veilig zijn’. Volgens Maurits wordt Nederland internationaal gezien als gidsland voor elektrisch rijden. Hij zegt in het artikel dat het terecht is dat ook auto’s met een range-extender onder de nulprocentregeling vallen. "Ik heb zelf een ev met range-extender (Opel Ampera, red) en ik weet uit ervaring dat je 95 procent van de tijd gewoon elektrisch rijdt. De  auto kan tachtig kilometer elektrisch rijden terwijl tachtig procent van de Nederlandse automobilisten niet meer dan 29 kilometer per dag rijdt."