Voor de tweede maal  haalt Ford de titel Zakenauto van het Jaar binnen met de Focus.  De auto scoorde goed in alle beoordelingscategorieën, ook qua kwaliteit van de import- en dealerorganisatie, waardoor de Focus uiteindelijk de hoogste totaalscore behaalde van alle deelnemende auto’s . Wat ook meespeelde was dat de Focus een ijkpunt is voor rijeigenschappen en dat hij tegenwoordig dankzij innovatieve motorentechniek ook meedoet als het om de fiscale voordelen gaat ten gevolge van het bijtellingsbeleid. De Focus kreeg ook de meeste emotiepunten van de juryleden en daarmee is de overwinning overduidelijk.

Tweede werd de Fiat 500, een vermeldenswaardige score voor een kleine auto uit het a-segment. De Fiat werd vorig jaar overigens al derde, dus handhaaft zich in de top. De  bijzondere Citroën DS3 werd dit jaar derde en voor de rest bestaat de hele toptien uit relatief kleinere auto’s. De traditionele businessclass limousines raken uit beeld en dat is in lijn met de trend die de Nederlandse automarkt sinds enige jaren laat zien: kleiner (zuiniger) maar niet minder luxe. 

Peugeot 208

Runner up in de zakelijke markt werd de Peugeot 208. De zakenautojury koos deze Franse auto tot de winnaar van de AMbitie, een aanmoedigingsprijs voor nieuwe zakenauto’s. Een handzame auto die voor Peugeot een rigoureuze breuk met het verleden betekent: zijn motortechniek is innovatief, de afwerking uitstekend en het infotainment krijgt zeker voor een auto in deze klasse veel aandacht. Wat de 208 vooral van zijn voorgangers onderscheidt, is een combinatie van een aanzienlijk lager gewicht en iets kleinere afmetingen. Toch is hij verrassend ruim en zijn de rijeigenschappen weer bijna ouderwets dynamisch. Een auto die ‘helemaal in deze tijd past’, aldus de jury. Hij zal het als auto van de zaak zeker goed gaan doen.  

De Zakenauto van het Jaar is een praktijkprijs. De auto’s moeten zich minstens een jaar op de weg hebben bewezen. De jury bestaat uit directieleden van grote  leasemaatschappijen in Nederland, vertegenwoordigers van grote (inter)nationale fleetowners en ervaren autojournalisten. De jury’s worden voorgezeten door de hoofdredacteur van het vakblad AM Automobiel Management, de initiator van de prijs.