Daar kwam nog bij: hoe meer privékilometers je reed, hoe goedkoper de auto werd. Nu is het zo dat niet alleen de fiscus maandelijks en rechtstreeks afrekent, de baas zet met een nieuwe strikte autoregeling een definitieve streep door de vrijheid-blijheidcontracten van weleer. Wisselen van job? Dat is vaak eenvoudiger dan van het (eigen) leasecontract af te komen. Met apps, spelletjes of zelfs zwarte dozen wordt het rijgedrag bovendien nauwgezet gemonitord. Want ook een leaserijder is tegenwoordig – behalve een melkkoe voor de overheid – een kostenpost voor de baas.

Bart Luteijn schrijft over dit ‘klein leed’ en andere ongemakken van leaserijders in zijn nieuwe leaseauto.blog. Maar het gaat natuurlijk ook over leaserijders die de meeste pk’s willen halen uit hun bijtellingeuro’s. Of hoe die 5-serie toch fiscaalvriendelijk op het garagepad te krijgen. Misschien is een mobiliteitsbudget zo gek nog niet, waarbij de privéauto (5-serie?) wordt ingezet voor zakelijk ritten. Kortom, ook in het huidige leaseland geldt: er is voor ieder wat wils. Maar dan moet je wel goed op de hoogte zijn wat er tegenwoordig zoal te koop (herstel: te lease) is…

Leaseauto.blog