VAVDZ: leaserijder haakt af bij hogere bijtelling

Als na 2015 het bijtellingspercentage hoger is dan 22 procent, ziet 39 procent van de berijders af van de leaseauto.

Is straks de bijtelling 25 procent of hoger, dan ziet zelfs 76 procent van de berijders af van de leaseauto. Bij een bijtelling van dertig procent of hoger blijft er zelfs geen leaseauto meer over. Dat meldt de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) op grond van een eigen peiling onder berijders.

De uitkomsten wekken geen verbazing bij Martin Huisman, voorzitter Vereniging Auto Van De Zaak. "Het afschaffen van de lage bijtellingscategorieën raakt zeventig procent van de berijders direct in de portemonnee. Daarnaast is alle stimulering voor het rijden in een CO2-zuinige auto weg, met alle gevolgen van dien. We gaan tien jaar terug in de tijd als we niet oppassen."

Het verlagen van de 25 procent bijtelling bij het rijden van een zuinige auto is de afgelopen jaren erg succesvol gebleken. Inmiddels rijdt nog maar dertig procent van de berijders in een auto met de volle 25 procent bijtelling. De bereidheid van berijders om in een zuinige auto te gaan rijden, is met bijna zeventig procent erg hoog gebleken.

De afspraken rond de lage bijtellingscategorieën lopen tot en met 2015. Het beleid na 2015 wordt dit najaar gepresenteerd in de zogenaamde ‘Autobrief 2′. Het lobbycircuit draait op volle toeren. De eerste berichten zien er volgens VAVDZ niet goed uit voor de zakelijke rijder. "De overheid vindt dat de lage bijtellingscategorieën te veel geld kosten en de branchepartijen als Bovag en RAI Vereniging vinden de stimulering van zuinige auto’s marktverstorend. Het einde van de lage bijtellingscategorieën is daarmee in zicht." Politiek ‘Den Haag’ zou momenteel inzetten op over één vast bijtellingspercentage, eerder richting 25 procent dan richting twintig.  Al met al reden genoeg voor de Vereniging Auto Van De Zaak om te lobbyen rond het Binnenhof om een zo gunstig mogelijke uitkomst voor de bijtelling in "Autobrief II" te realiseren.

Reacties

Ik geloof er helemaal niets van. Ook met 25% bijtelling is een auto van de zaak extreem veel voordeliger dan prive een auto rijden. Hooguit zal een beperkt aantal mensen ervoor kiezen om niet prive te rijden met kilometer administratie en een 20 jaar oude panda te gebruiken voor prive ritten

Geplaatst door: Rolf op

Ik heb te doen met 70% van de Nederlandse leaserijders. Men rijdt zeer goedkoop in een auto die slechts in theorie aan het brandstofverbruik (CO2)voldoet en vervolgens klaagt men als de overheid daar iets aan wil doen. Het merendeel rijdt momenteel in een auto waar ze normaliter niet voor zouden kiezen en sleutels van je Zweedse D2 op de bar leggen is ook al niet erg sexy, maar goedkoop is het wel. Simpel advies: stoppen met privekilometers maken in de auto van de zaak en koop er t.z.t. een jong gebruikte auto bij om mee naar het tuincentrum te rijden. Er gloort vast een mooie toekomst voor autobedrijven die daarop anticiperen.

Geplaatst door: Marco Paanakker op

Ik kan de reactie van Marco en Rolf onderschrijven.

Geplaatst door: Koos Smulders op

De hele Randstad zit verstopt met door de overheid gesubsidieerde leasebakken, die slechts 25% gevuld zijn. dat geld kan de overheid in de tijd dat iedereen het over “duurzaam ondernemen” heeft beter gebruiken voor andere maatregelen.

Geplaatst door: applaus op

Een hogere bijtelling zou wel eens zeer positief kunnen zijn voor de automotivebranche.

Geplaatst door: Alex op

Ik vraag me af in hoeverre mensen “groen” blijven en dan nog voor de auto’s kiezen die een schijnbaar lage CO2 uitstoot hebben. De elektrische auto’s met hun kleine actieradius worden dan als “lastig” ervaren.

Geplaatst door: Bettina de Bruin op

De overheid is zelf schuldig aan het feit dat ze 5 miljard misgelopen zijn. Ze hebben de automobilist listig om de tuin geleid, door ons voor te houden dat we zuiniger en schonere auto’s moesten gaan rijden i.v.m. de CO2 uitstoot. Dat er fabrikanten zijn die gesjoemeld hebben om auto’s onder de gewenste uitstoot te krijgen wil ik niet ontkennen. Maar laten we wel eerlijk zijn 70% rijd met een auto van 14% en die word door de overheid gepakt, dit was ook al met de oldtimers. En wie er voor is zal wel jaloers zijn dat er 70% slimme autorijders zijn.

Geplaatst door: Cees van Vliet op

He he vandaag de kogel door de kerkr bijtelling naar 20% Leaserijders houdt aub uw woord en zie af van de lease auto, hebben we dus straks 40% minder leaserijders op de weg. File probleem opgelost dus.(of zou zelfs met 20 of 25% bijtelling zo’n leaseauto toch voordeliger zijn als een eigen auto?)

Geplaatst door: The Big E op
VAVDZ: leaserijder haakt af bij hogere bijtelling - Automobielmanagement.nl

VAVDZ: leaserijder haakt af bij hogere bijtelling

Als na 2015 het bijtellingspercentage hoger is dan 22 procent, ziet 39 procent van de berijders af van de leaseauto.

Is straks de bijtelling 25 procent of hoger, dan ziet zelfs 76 procent van de berijders af van de leaseauto. Bij een bijtelling van dertig procent of hoger blijft er zelfs geen leaseauto meer over. Dat meldt de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) op grond van een eigen peiling onder berijders.

De uitkomsten wekken geen verbazing bij Martin Huisman, voorzitter Vereniging Auto Van De Zaak. "Het afschaffen van de lage bijtellingscategorieën raakt zeventig procent van de berijders direct in de portemonnee. Daarnaast is alle stimulering voor het rijden in een CO2-zuinige auto weg, met alle gevolgen van dien. We gaan tien jaar terug in de tijd als we niet oppassen."

Het verlagen van de 25 procent bijtelling bij het rijden van een zuinige auto is de afgelopen jaren erg succesvol gebleken. Inmiddels rijdt nog maar dertig procent van de berijders in een auto met de volle 25 procent bijtelling. De bereidheid van berijders om in een zuinige auto te gaan rijden, is met bijna zeventig procent erg hoog gebleken.

De afspraken rond de lage bijtellingscategorieën lopen tot en met 2015. Het beleid na 2015 wordt dit najaar gepresenteerd in de zogenaamde ‘Autobrief 2′. Het lobbycircuit draait op volle toeren. De eerste berichten zien er volgens VAVDZ niet goed uit voor de zakelijke rijder. "De overheid vindt dat de lage bijtellingscategorieën te veel geld kosten en de branchepartijen als Bovag en RAI Vereniging vinden de stimulering van zuinige auto’s marktverstorend. Het einde van de lage bijtellingscategorieën is daarmee in zicht." Politiek ‘Den Haag’ zou momenteel inzetten op over één vast bijtellingspercentage, eerder richting 25 procent dan richting twintig.  Al met al reden genoeg voor de Vereniging Auto Van De Zaak om te lobbyen rond het Binnenhof om een zo gunstig mogelijke uitkomst voor de bijtelling in "Autobrief II" te realiseren.

Reacties

Ik geloof er helemaal niets van. Ook met 25% bijtelling is een auto van de zaak extreem veel voordeliger dan prive een auto rijden. Hooguit zal een beperkt aantal mensen ervoor kiezen om niet prive te rijden met kilometer administratie en een 20 jaar oude panda te gebruiken voor prive ritten

Geplaatst door: Rolf op

Ik heb te doen met 70% van de Nederlandse leaserijders. Men rijdt zeer goedkoop in een auto die slechts in theorie aan het brandstofverbruik (CO2)voldoet en vervolgens klaagt men als de overheid daar iets aan wil doen. Het merendeel rijdt momenteel in een auto waar ze normaliter niet voor zouden kiezen en sleutels van je Zweedse D2 op de bar leggen is ook al niet erg sexy, maar goedkoop is het wel. Simpel advies: stoppen met privekilometers maken in de auto van de zaak en koop er t.z.t. een jong gebruikte auto bij om mee naar het tuincentrum te rijden. Er gloort vast een mooie toekomst voor autobedrijven die daarop anticiperen.

Geplaatst door: Marco Paanakker op

Ik kan de reactie van Marco en Rolf onderschrijven.

Geplaatst door: Koos Smulders op

De hele Randstad zit verstopt met door de overheid gesubsidieerde leasebakken, die slechts 25% gevuld zijn. dat geld kan de overheid in de tijd dat iedereen het over “duurzaam ondernemen” heeft beter gebruiken voor andere maatregelen.

Geplaatst door: applaus op

Een hogere bijtelling zou wel eens zeer positief kunnen zijn voor de automotivebranche.

Geplaatst door: Alex op

Ik vraag me af in hoeverre mensen “groen” blijven en dan nog voor de auto’s kiezen die een schijnbaar lage CO2 uitstoot hebben. De elektrische auto’s met hun kleine actieradius worden dan als “lastig” ervaren.

Geplaatst door: Bettina de Bruin op

De overheid is zelf schuldig aan het feit dat ze 5 miljard misgelopen zijn. Ze hebben de automobilist listig om de tuin geleid, door ons voor te houden dat we zuiniger en schonere auto’s moesten gaan rijden i.v.m. de CO2 uitstoot. Dat er fabrikanten zijn die gesjoemeld hebben om auto’s onder de gewenste uitstoot te krijgen wil ik niet ontkennen. Maar laten we wel eerlijk zijn 70% rijd met een auto van 14% en die word door de overheid gepakt, dit was ook al met de oldtimers. En wie er voor is zal wel jaloers zijn dat er 70% slimme autorijders zijn.

Geplaatst door: Cees van Vliet op

He he vandaag de kogel door de kerkr bijtelling naar 20% Leaserijders houdt aub uw woord en zie af van de lease auto, hebben we dus straks 40% minder leaserijders op de weg. File probleem opgelost dus.(of zou zelfs met 20 of 25% bijtelling zo’n leaseauto toch voordeliger zijn als een eigen auto?)

Geplaatst door: The Big E op