Dat voorspelt de automotive dataleverancier AutoDisk. De nieuwe grens voor een bijtelling van veertien procent wordt 51 gram CO2 per kilometer. Dat betekent dat alleen nog plug-in hybrides in deze categorie kunnen vallen. Puur elektrische voertuigen met nul emissie gaan in de 7%-bijtellingscategorie vallen. Auto’s tussen de 51 en 79 gram komen uit op twintig procent en alle andere auto’s krijgen een bijtellingspercentage van 25 procent. Bijna iedere berijder van een zakelijke auto die in 2015 niet nog kan profiteren van de lage bijtelling gaat fors meer betalen. Bij een consumentenprijs voor de auto van dertigduizend euro en een belastingschijf van 42 procent gaan de maandelijkse kosten in verband met de bijtelling voor de berijder omhoog met 120 euro. Zie berichtgeving Ministerie van Financiën.  

Bizar 2015

Volgens directeur Alain Snel van AutoDisk zal om deze redenen 2015 een bizar jaar worden voor autobedrijven, de importeurs en de leasemaatschappijen. "De sprong in de bijtelling is zo groot dat iedereen die de kans krijgt, zal willen profiteren van de regels van 2015. Ieder bedrijf dat in auto’s handelt zal naarstig op zoek gaan naar voorraden in Europa om deze vraag aan te kunnen. Daarop zal een schraal 2016 volgen waarin de autoverkopen zwak zullen zijn", voorspelt Snel.

AutoDisk heeft voor deze situatie speciaal de site www.nieuweautoprijzen.nl aangepast en daarop de te verwachten bijtellingsbedragen bijgeplaatst. Een goed voorbeeld van welke kant het op gaat met de bijtelling noemt Snel de Skoda Octavia Combi 1.6TDI Greenline.  Deze auto is in 2014 nog leverbaar tegen veertien procent. In 2015 is het twintig procent en in 2016 wordt het dan 25 procent. De bijtelling stijgt van 126 euro per maand in 2014 naar 234 euro in 2016.

 AutoDisk factsheet bijtelling 2014 2015 2016.
 AutoDisk voorbeeldberekeningen bijtelling 2014 vs 2016.