De voorwaarden zijn volgens de vereniging hard nodig om zowel de leasemaatschappijen als de consumenten te behoeden voor onnodige risico’s. Privé-lease wint aan populariteit en steeds meer consumenten zijn gecharmeerd van ‘het concept van zorgeloze mobiliteit’. Autoleasemaatschappijen boren er een interessante nieuwe markt mee aan. Maar het gaat om een relatief nieuw fenomeen en zowel aanbieder als afnemer hebben niet altijd even goed in de gaten wat de kenmerken van dat nieuwe product zijn, vindt VNA.  ‘Niet alle contracten en overeenkomsten die nu worden gehanteerd, zijn even transparant. Daar moet verandering in komen.’  De vereniging zegt met de Consumentenbond en andere consumentenorganisaties in overleg te zijn om duidelijkheid en transparantie te waarborgen. Het doel is een set voorwaarden op te stellen die voor zowel aanbieder als klant de risico’s tot een minimum beperkt bij een maximale transparantie.

Reputatieschade

Directeur Renate Hemerik van VNA: "We geloven erg in de toekomst van privé-lease. Maar we willen voorkomen dat het product ten onder gaat aan zijn eigen succes. Daarom nemen we als vereniging nu het voortouw. We willen evenwichtige voorwaarden waarin zowel de belangen van de consument als van de autoleasemaatschappij zijn geborgd. We willen die uiteindelijk onder auspiciën van de SER vaststellen en we willen met een nog in te stellen onafhankelijke geschillencommissie het vertrouwen winnen van de consument.  Het is cruciaal dat consumenten precies weten waar ze aan beginnen. Doen we dit niet dan lopen we het risico dat het een keer fout gaat en dat betekent reputatieschade voor autoleasemaatschappijen en voor het leaseproduct in brede zin."

Breed hanteren

VNA hoopt eind mei het eerste concept van de voorwaarden aan zijn leden te kunnen presenteren. Afhankelijk van de snelheid waarmee de betrokken partijen en de SER kunnen handelen, zou er dan in de tweede helft van 2015 gestart kunnen worden met de uitrol van de voorwaarden. Door dit samen met de consumentenorganisaties op te pakken vertrouwt VNA erop dat de voorwaarden (en de geschillencommissie) ook door niet-leden zullen gaan worden gebruikt.  Renate Hemerik: "Het gaat ons om de hele branche én om het vertrouwen van de particulieren, een voor onze leden nieuwe doelgroep. Daarom willen we dat die nieuwe voorwaarden zo breed mogelijk worden gehanteerd."

VNA behartigt de belangen van de professionele autoleasemaatschappijen in Nederland. Er zijn ongeveer zeventig leden die samen de autoleasing en zakelijke automobiliteit van 637 duizend personen- en bestelauto’s verzorgen. Daarmee heeft VNA meer dan negentig procent van alle Nederlandse leasecontracten in portefeuille. De zeventig VNA-leden kopen samen 35 procent van alle in Nederland verkochte nieuwe auto’s.