CBS: prijsexplosie kleine leaseauto’s in eerste kwartaal

Terwijl het overall-prijsniveau in de leasemarkt vrijwel stabiel bleef, neemt de prijsontwikkeling van de kleinste auto’s uit het A-segment een hoge vlucht met een stijging van vier procent.

Vergeleken met het laatste kwartaal van vorig jaar stegen de tarieven van de kleinste auto’s in het eerste kwartaal van 2015 met gemiddeld vier procent. De leaseprijzen in het C- en E-segment daalden daarentegen licht. Dit en meer blijk uit de jongste cijfers van het CBS, bewerkt door Aumacon.

Sinds het ijkjaar 2010 (waarin de leasetarieven op 100 punten zijn gesteld) zijn de leaseprijzen van de verschillende modelsegmenten stevig uiteen gaan lopen. Zo staat het A-segment in Q1-2015 inmiddels op een index van 122,3 punten, en staat het daarop aansluitende B-segment nu op 107,0 punten. Opmerkelijk is dat het E-segment in diezelfde tijd is gedaald en in Q1-2015 nog maar op 96,8 punten staat. De prijsindices van de overige segmenten bereikten in diezelfde tijd waarden tussen 101 en 103 punten.
Dieselauto’s en auto’s met alternatieve brandstof (ev/hybrid) veranderden de afgelopen vier jaren nauwelijks in leaseprijs, de index daarvoor staat in Q1-2015 achtereenvolgens op 100,9 punten en 102,7 punten. Benzineauto’s (waaronder veel kleine auto’s) werden in diezelfde tijd ruim vijf procent duurder in de lease.

 

CBS: prijsexplosie kleine leaseauto’s in eerste kwartaal - Automobielmanagement.nl

CBS: prijsexplosie kleine leaseauto’s in eerste kwartaal

Terwijl het overall-prijsniveau in de leasemarkt vrijwel stabiel bleef, neemt de prijsontwikkeling van de kleinste auto’s uit het A-segment een hoge vlucht met een stijging van vier procent.

Vergeleken met het laatste kwartaal van vorig jaar stegen de tarieven van de kleinste auto’s in het eerste kwartaal van 2015 met gemiddeld vier procent. De leaseprijzen in het C- en E-segment daalden daarentegen licht. Dit en meer blijk uit de jongste cijfers van het CBS, bewerkt door Aumacon.

Sinds het ijkjaar 2010 (waarin de leasetarieven op 100 punten zijn gesteld) zijn de leaseprijzen van de verschillende modelsegmenten stevig uiteen gaan lopen. Zo staat het A-segment in Q1-2015 inmiddels op een index van 122,3 punten, en staat het daarop aansluitende B-segment nu op 107,0 punten. Opmerkelijk is dat het E-segment in diezelfde tijd is gedaald en in Q1-2015 nog maar op 96,8 punten staat. De prijsindices van de overige segmenten bereikten in diezelfde tijd waarden tussen 101 en 103 punten.
Dieselauto’s en auto’s met alternatieve brandstof (ev/hybrid) veranderden de afgelopen vier jaren nauwelijks in leaseprijs, de index daarvoor staat in Q1-2015 achtereenvolgens op 100,9 punten en 102,7 punten. Benzineauto’s (waaronder veel kleine auto’s) werden in diezelfde tijd ruim vijf procent duurder in de lease.