CVO onderzoek: het ‘de-fleeten’ gaat door

Het invoeren van brede mobiliteitsdiensten wordt door grote bedrijven voortvarend opgepakt, blijkt uit de CVO Fleet Barometer 2015.

Wellicht ook omdat de groei van het wagenpark er niet in zit; vooral Nederlandse fleetmanagers zijn pessimistisch. Maar met het mobiliteitsbudget wil het maar niet lukken. Het meest populair onder fleetmanagers: de mobiele app. 

De CVO (Corporate Vehicle Observatory) Fleet Barometer is een jaarlijks onderzoek onder Nederlandse en Europese wagenparkbeheerders over de trends en ontwikkelingen van de zakelijke automarkt. In 2002 is in het leven geroepen door leasemaatschappij Arval. Voor dit onderzoek zijn zo’n 4.557 interviews gehouden waarvan 3.632 in Europa en 925 daarbuiten.

Pessimisme

Een van de belangrijkste resultaten is, volgens de onderzoekers, is het pessimisme onder de Nederlandse fleetowners over de groei van hun wagenpark. Die groei zit er dus niet in. Wat op zich ook weer geen nieuws is want het ‘de-fleeten’ staat bij menig organisatie al langer op de agenda. De acceptatie van bredere mobiliteitsdiensten door grote organisaties wordt , wellicht ter compensatie, voortvarend opgepakt. Het wordt veelal aangekaart door HR, die een steeds grotere stempel drukt op de mobiliteitsvoorziening. In vergelijking met andere Europese landen, scoort Nederland overigens laag met die mobiliteitsdiensten. Ook met het mobiliteitsbudget wil het niet vlotten. Volgens de onderzoekers komt het een en ander ook doordat bedrijven niet altijd op de hoogte zijn van de mogelijkheden.

Telematica

De Barometer laat zien dat in Nederland het gebruik van telematica door grote organisaties de afgelopen drie jaar met 27% stabiel is. Wel wordt er in ons land meer gebruik van gemaakt ten opzichte van Europa (20%). Arval ziet bij haar klanten twee redenen waarom zij kiezen voor telematica: het volgen van voertuigen in verband met planning en diefstalpreventie én het monitoren van rijgedrag om dit positief te beïnvloeden. In de Barometer komt dit ook terug. Rapportages over rijgedrag ontvangen wagenparkbeheerders van grote bedrijven bij voorkeur via een app. Daarbij zien ze ook de toegevoegde waarde voor berijder-apps die deze informatie tonen, naast bijvoorbeeld autogegevens.

Bron: Trends in Autoleasing

Reacties

Even wennen aan het gebruikte woord: “de-fleeten”, maar de inhoud van het bericht past bij mijn waarnemingen. Ik schat dat het aantal “auto’s van de zaak” de komende jaren wel zo’n 15% zal dalen. Voor wagenparkbeheerders “oude stijl” betekent dat verlies aan omvang, maar voor de mobiliteitsmannen en vrouwen wordt het alleen maar interessanter, naast leaseauto’s ook zorgen voor goede begeleiding van private-leaseauto’s, deelauto’s en OV bewaking.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
CVO onderzoek: het ‘de-fleeten’ gaat door - Automobielmanagement.nl

CVO onderzoek: het ‘de-fleeten’ gaat door

Het invoeren van brede mobiliteitsdiensten wordt door grote bedrijven voortvarend opgepakt, blijkt uit de CVO Fleet Barometer 2015.

Wellicht ook omdat de groei van het wagenpark er niet in zit; vooral Nederlandse fleetmanagers zijn pessimistisch. Maar met het mobiliteitsbudget wil het maar niet lukken. Het meest populair onder fleetmanagers: de mobiele app. 

De CVO (Corporate Vehicle Observatory) Fleet Barometer is een jaarlijks onderzoek onder Nederlandse en Europese wagenparkbeheerders over de trends en ontwikkelingen van de zakelijke automarkt. In 2002 is in het leven geroepen door leasemaatschappij Arval. Voor dit onderzoek zijn zo’n 4.557 interviews gehouden waarvan 3.632 in Europa en 925 daarbuiten.

Pessimisme

Een van de belangrijkste resultaten is, volgens de onderzoekers, is het pessimisme onder de Nederlandse fleetowners over de groei van hun wagenpark. Die groei zit er dus niet in. Wat op zich ook weer geen nieuws is want het ‘de-fleeten’ staat bij menig organisatie al langer op de agenda. De acceptatie van bredere mobiliteitsdiensten door grote organisaties wordt , wellicht ter compensatie, voortvarend opgepakt. Het wordt veelal aangekaart door HR, die een steeds grotere stempel drukt op de mobiliteitsvoorziening. In vergelijking met andere Europese landen, scoort Nederland overigens laag met die mobiliteitsdiensten. Ook met het mobiliteitsbudget wil het niet vlotten. Volgens de onderzoekers komt het een en ander ook doordat bedrijven niet altijd op de hoogte zijn van de mogelijkheden.

Telematica

De Barometer laat zien dat in Nederland het gebruik van telematica door grote organisaties de afgelopen drie jaar met 27% stabiel is. Wel wordt er in ons land meer gebruik van gemaakt ten opzichte van Europa (20%). Arval ziet bij haar klanten twee redenen waarom zij kiezen voor telematica: het volgen van voertuigen in verband met planning en diefstalpreventie én het monitoren van rijgedrag om dit positief te beïnvloeden. In de Barometer komt dit ook terug. Rapportages over rijgedrag ontvangen wagenparkbeheerders van grote bedrijven bij voorkeur via een app. Daarbij zien ze ook de toegevoegde waarde voor berijder-apps die deze informatie tonen, naast bijvoorbeeld autogegevens.

Bron: Trends in Autoleasing

Reacties

Even wennen aan het gebruikte woord: “de-fleeten”, maar de inhoud van het bericht past bij mijn waarnemingen. Ik schat dat het aantal “auto’s van de zaak” de komende jaren wel zo’n 15% zal dalen. Voor wagenparkbeheerders “oude stijl” betekent dat verlies aan omvang, maar voor de mobiliteitsmannen en vrouwen wordt het alleen maar interessanter, naast leaseauto’s ook zorgen voor goede begeleiding van private-leaseauto’s, deelauto’s en OV bewaking.

Geplaatst door: Roel Hindriks op