Die laatste vraag staat centraal op de masterclass elektrisch leasen die op 22 september wordt georganiseerd door Fleet Support en Fastned. Diverse sprekers zullen inzicht geven in de laatste ontwikkelingen rondom rijden in volledig elektrische auto’s. Welke nieuwe auto’s komen eraan, hoe kunnen die geladen worden, wat zijn de fiscale gevolgen, wat gaat het allemaal kosten en hoe houdt de werkgever deze kosten in de hand?

De aanleiding van de masterclass moge duidelijk zijn: per 1 januari 2016 zijn volledig elektrische auto’s met vier procent bijtelling veel gunstiger voor werknemers om te rijden dan plug-in hybrides (15% bijtelling) en brandstofauto’s (21% of 25%). Voorts gaan autofabrikanten nieuwe elektrische auto’s introduceren met een grotere actieradius. Dat leidt ongetwijfeld tot meer werknemers die elektrisch willen gaan rijden.
Sprekers op de masterclass zijn onder andere ceo Michiel Langezaal van Fastned, projectleider duurzame mobiliteit Geert Kloppenburg van Urgenda, Jan-Reint Vink (Travelcard) en Marco van Dijke, de business development manager bij Fleet Support. Van Dijke zal uit te doeken doen hoe fleetowners kunnen besparen met ev’s ten opzichte van brandstofauto’s. Volgens de organisatie spreekt er ook een fiscaal jurist, die de plannen van Prinsjesdag nader zal duiden. (bron: Trensinautoleasing)

Op het Driving Business Event van Automobiel Management op 24 september zal onderzoeker Eric Vousten van VMS | Insight toelichting geven op de resultaten van het zevende door hem uitgevoerde Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO 2015). Hierin is ook het nodige onderzocht over ev’s en plug-ins en zaken die daarmee verband houden. Aan het NZO 2015 deden 3,6 duizend berijders mee en vierhonderd bedrijven (werkgevers). Het NZO is een samenwerking tussen Automobiel Management, RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).