De consumentenprijs ligt dit jaar 992 euro hoger en volgt daarmee grotendeels de gemiddelde bpm-stijging van 928 euro.  AutoDisk concludeert dat niet alle auto’s duurder zijn geworden. Twee populaire plug-ins, namelijk de Audi A3 E-tron en Mercedes-Benz C350e, worden bijvoorbeeld duizenden euro’s goedkoper. "Importeurs kunnen zo de stijgende bijtelling (van 7% naar 15%, red) opvangen", zegt Alain Snel, directeur van AutoDisk, op Trendsinautoleasing.nl.

Bijna 4.400 euro duurder
Vooral auto’s met een hoog verbruik werden veel duurder. Uitschieter is de Mercedes G-Klasse 63 AMG, die wordt bijna zestien mille duurder, mede door een bmp-stijging van dertien duizend euro. In het A-segment (207 euro) en B-segment (349 euro) vallen de prijsstijgingen mee. Grote suv’s worden gemiddeld bijna  4,4 duizend euro duurder.  De prijsstijging van auto’s was voorzien, dit jaar werden de CO2-grenzen verder aangescherpt. In de komende jaren worden deze nog verder aangescherpt maar dat zal volgens Snel niet leiden tot hogere prijzen. "De CO2-uitstoot van auto’s daalt snel. De bpm wordt in de komende jaren afgebouwd. Als auto’s conform de Europese richtlijnen ook nog eens zuiniger worden, dan kunnen auto’s goedkoper worden."

Bpm-afbouw
De hoogte van de prijsdaling hangt niet alleen af van een toenemende zuinigheid van auto’s, maar ook of importeurs de bpm-verlaging wel of niet afromen. In het verleden is vaker gesuggereerd dat importeurs een verlaging van de bpm aangrijpen om de basisprijzen te verhogen. "Dat is inderdaad een belangrijke vraag. Op basis van de bpm-afbouw en de aanscherping van de CO2-grenzen valt in ieder geval een prijsverlaging tot ongeveer zeven procent te verwachten", stelt Snel.
Hij voorspelde eerder dat de autoprijzen tegen 2020 zullen dalen met zeven procent, mits de vergroening doorgaat. Ook andere partijen gaan uit van die ontwikkeling. (bron: trendsinautoleasing.nl)