Dertig leaseaanbieders mogen tot nu toe het keurmerk voeren. Naar verwachting zal dit aantal de komende maanden verder toenemen, parallel aan de snel groeiende populariteit van private lease.

De afgelopen twee jaar is het aantal contracten voor privé lease verviervoudigd. Inmiddels staat de teller op 36 duizend contractanten. Vooral het A- en B-segment zijn populair, met als koploper de Volkswagen Up!. Van alle private leasecontracten ligt het maandbedrag in 67 procent van de gevallen tussen 201 en 400 euro. In 78% van de contracten gaat het om een auto tot twintigduizend euro. Twee derde (65 procent) rijdt minder dan vijftienduizend kilometer per jaar; 16 procent legt meer dan twintigduizend kilometer, hetgeen de populariteit van modellen met een benzinemotor verklaart (97,4%).

Samenwerking

In de aanloop naar het keurmerk heeft koepelorganisatie VNA samenwerking gezocht met diverse partijen, waaronder de AFM en ACM. Met als uitkomst dat tachtig procent van de regels voortkomt uit al bestaande wet- en regelgeving ter bescherming van de consument. De overige twintig procent is onder meer gebaseerd op input van de Consumentenbond en AFM. Het geheel stond onder auspiciën van de SER. Het resultaat is volgens VNA-directeur Renate Hemerik "een solide en volwaardig keurmerk met gegarandeerd transparante voorwaarden en duidelijke, gebalanceerde afspraken."

Ook om een andere reden vindt Hemerik de komst van het Keurmerk Private Lease belangrijk. "We hebben de afgelopen jaren veel ellende bij banken en verzekeraars gezien, met een enorme reputatieschade als gevolg. De leasebranche moet voorkomen dat het vergelijkbare problemen over zich afroept. Zelfregulering is een must geworden. Aanvullende wetgeving waar de overheid op hintte, zou veel partijen in de industrie allerlei onnodige verplichtingen opleggen. Bovendien zouden daardoor de kosten explosief stijgen, en daar is niemand bij gebaat."

Jongeren

De VNA noemt het "opmerkelijk" dat private lease ook bij jongeren in trek is, ondanks eerdere onderzoeken waaruit bleek dat die doelgroep geen belangstelling voor auto’s zou hebben. Bijna 64% van alle contractanten is man. Zo’n dertig procent van de private leasecontracten wordt afgesloten door mensen tussen 18 en 35 jaar, terwijl zij slechts 18,9 procent van het Nederlandse personenautopark bezitten (bron: Bovag-RAI). Ouderen daarentegen (>56 jaar) bezitten 39 procent van het personenautopark, terwijl zij in twintig procent van alle overeenkomsten de contractant zijn. De verwachting is dat met name de belangstelling voor private lease bij deze doelgroep zal toenemen.