OCDM: Autobelasting belemmert groei zakelijk autodelen

Het OndernemersCollectief Duurzame Mobiliteit (OCDM) roept staatssecretaris Wiebes van Financiën op een fiscale uitzondering te maken op het privégebruik van zakelijke deelauto’s. Het privégebruik zou belast moeten worden op basis van het daadwerkelijk gebruik (in netto kilometers of tijd) en niet met het huidige, onaantrekkelijke hoge, vaste tarief.

OCDM: Autobelasting belemmert groei zakelijk autodelen

Deze uitzondering draagt bij aan het streven naar 100.000 deelauto’s in 2018 zoals staat beschreven in de Green Deal Autodelen uit 2015. Het  OCDM is één van de organisaties die het hebben ondertekend. Op dit moment zijn er 17.000 deelauto’s, waarvan slechts 2.000 zakelijk, aldus het OCDM.

Volgens Monique Verhoef, specialist duurzame mobiliteit van OCDM, is vooral de mogelijkheid voor werknemers de poolauto’s van hun werkgever te huren onaantrekkelijk. Dat komt door de verplicht hoge tarieven die hiervoor gelden. "Terwijl juist de combinatie van zakelijk en privé autodelen veel potentie heeft. De zakelijk autodeler gebruikt de auto vooral tijdens kantooruren, de privé autodeler in de avonduren en het weekend."

Om het zakelijk autodelen bekender te maken bij het bedrijfsleven wil het OCDM, dat bestaat uit een collectief ondernemers die diensten en/of producten aanbieden rond duurzame mobiliteit, meer informeren, bijeenkomsten organiseren en pilots op dit gebied ondersteunen.

In december waarschuwde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) ook al dat de 100.000 deelauto’s in 2018 waarschijnlijk niet gehaald gaan worden.

OCDM

OCDM: Autobelasting belemmert groei zakelijk autodelen - Automobielmanagement.nl

OCDM: Autobelasting belemmert groei zakelijk autodelen

Het OndernemersCollectief Duurzame Mobiliteit (OCDM) roept staatssecretaris Wiebes van Financiën op een fiscale uitzondering te maken op het privégebruik van zakelijke deelauto’s. Het privégebruik zou belast moeten worden op basis van het daadwerkelijk gebruik (in netto kilometers of tijd) en niet met het huidige, onaantrekkelijke hoge, vaste tarief.

OCDM: Autobelasting belemmert groei zakelijk autodelen

Deze uitzondering draagt bij aan het streven naar 100.000 deelauto’s in 2018 zoals staat beschreven in de Green Deal Autodelen uit 2015. Het  OCDM is één van de organisaties die het hebben ondertekend. Op dit moment zijn er 17.000 deelauto’s, waarvan slechts 2.000 zakelijk, aldus het OCDM.

Volgens Monique Verhoef, specialist duurzame mobiliteit van OCDM, is vooral de mogelijkheid voor werknemers de poolauto’s van hun werkgever te huren onaantrekkelijk. Dat komt door de verplicht hoge tarieven die hiervoor gelden. "Terwijl juist de combinatie van zakelijk en privé autodelen veel potentie heeft. De zakelijk autodeler gebruikt de auto vooral tijdens kantooruren, de privé autodeler in de avonduren en het weekend."

Om het zakelijk autodelen bekender te maken bij het bedrijfsleven wil het OCDM, dat bestaat uit een collectief ondernemers die diensten en/of producten aanbieden rond duurzame mobiliteit, meer informeren, bijeenkomsten organiseren en pilots op dit gebied ondersteunen.

In december waarschuwde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) ook al dat de 100.000 deelauto’s in 2018 waarschijnlijk niet gehaald gaan worden.

OCDM