Na vier maanden staat de leasemarkt op een daling van 17,9 procent. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door AUMACON.

Voor de verdere verschraling van fiscaal voordeel zijn veel leaserijders in de voorbije jaren al voorzien van een nieuwe auto. Aan het eind van dit jaar zal toch weer een opleving worden verwacht. De bijtelling voor plug-in’s gaat volgend jaar namelijk naar het algemene tarief van 22 procent; voor in 2016 ingezette plug-in’s geldt nog het 15 procenttarief. Vanaf 2017 is alleen nog een bijtellingdouceurtje (4 procent bijtelling) van toepassing voor volelektrisch auto’s.

Volkswagen behoudt royaal haar koppositie bij de orderintake van de leasebedrijven; het veelgeplaagde merk levert echter wel fors in op haar marktaandeel dat nu op 17,8 procent staat. Vorig jaar na vier maanden was dat nog 21,2 procent. Niettemin was Volkswagen ook april weer met vier modellen in de leasemodellen top-10 vertegenwoordigd. Door de verminderde populariteit van de Franse merken klimmen BMW (+9,6%), Skoda (+40,9%) en Opel (33,7%) naar de top-4 op de inkoopranglijst van de leasebedrijven.  

Renault (-43,9%), Peugeot (-32,8%) en Citroën (-58,4%) hebben zwaar te kampen met de gevolgen van de bijtellingswijzigingen. Zo staat er nog een flinke voorraad van deze merken bij dealers en leasebedrijven waarop in 2015 al een kenteken is verleend.