LeasePlan moderniseert innameproces ex-leaseauto’s

LeasePlan Nederland nam afgelopen week acht nieuwe inspectiestudio’s en een nieuwe fotostudio in gebruik bij Koopman Car Terminal in Amsterdam. De modernisering moet een forse efficiencyslag opleveren voor de leasemaatschappij.

Alphabet automatiseert innameproces leaseauto

De Koopman Car Terminal is de centrale plek voor alle ex-leaseauto’s. Jaarlijks keren 25.000 tot 30.000 auto’s terug uit de lease, waarvan de meeste gemiddeld 4 jaar oud zijn. LeasePlan neemt elke week 500 ex-leaseauto’s in, waarvan circa 15% hun weg terug vindt via de drie showrooms van LeasePlan Occasions. Het gros van de auto’s vindt zijn weg naar (internationale) autohandelaren.

Bij de Koopman Car Terminal worden de einde-contractauto’s gereed gemaakt voor verkoop. Na de wasstraat gaat de auto door naar de acht nieuwe inspectiestudio’s en de fotostudio waar 360-gradenfoto’s van zowel het interieur als het exterieur gemaakt worden.

Ferry Weijers, Manager LeasePlan Occasions: "Tijdens het inname-, inspectie- en verkooptraject is het de uitdaging om secuur, maar toch zo efficiënt mogelijk te werken. Het versnelde en geprofessionaliseerde afhandelingsproces zorgt ervoor dat we inname en verkoop optimaal snel kunnen afwikkelen, zonder dat we schades of vermissingen over het hoofd zien. Op de terminal verzorgt Dekra de inspecties en VWE zorgt voor de complete afwikkeling van voertuigdocumentatie en export."

Zodra een leaserijder zijn auto inlevert, volgt er, buiten het zicht van de leaserijder, een administratieve procedure. Dankzij de nieuwe internationale applicatie ‘Inspection to Invoice’ wordt er volgens LeasePlan veel tijdwinst op dit vlak geboekt. "Het innameproces achter de schermen is nu eenmaal arbeidsintensief en daar zit de voormalige leaserijder vaak niet op te wachten. Met onze nieuwe applicatie verzamelen we alle inname-, inspectie- en klantafspraken in één systeem. De beoordeling verloopt helemaal geautomatiseerd en is een stuk sneller. Bovendien kunnen onze leaserijders via de online applicatie Mijn LeasePlan meekijken en het afhandelingsproces op de voet volgen", aldus Weijers.

LeasePlan moderniseert innameproces ex-leaseauto’s - Automobielmanagement.nl

LeasePlan moderniseert innameproces ex-leaseauto’s

LeasePlan Nederland nam afgelopen week acht nieuwe inspectiestudio’s en een nieuwe fotostudio in gebruik bij Koopman Car Terminal in Amsterdam. De modernisering moet een forse efficiencyslag opleveren voor de leasemaatschappij.

Alphabet automatiseert innameproces leaseauto

De Koopman Car Terminal is de centrale plek voor alle ex-leaseauto’s. Jaarlijks keren 25.000 tot 30.000 auto’s terug uit de lease, waarvan de meeste gemiddeld 4 jaar oud zijn. LeasePlan neemt elke week 500 ex-leaseauto’s in, waarvan circa 15% hun weg terug vindt via de drie showrooms van LeasePlan Occasions. Het gros van de auto’s vindt zijn weg naar (internationale) autohandelaren.

Bij de Koopman Car Terminal worden de einde-contractauto’s gereed gemaakt voor verkoop. Na de wasstraat gaat de auto door naar de acht nieuwe inspectiestudio’s en de fotostudio waar 360-gradenfoto’s van zowel het interieur als het exterieur gemaakt worden.

Ferry Weijers, Manager LeasePlan Occasions: "Tijdens het inname-, inspectie- en verkooptraject is het de uitdaging om secuur, maar toch zo efficiënt mogelijk te werken. Het versnelde en geprofessionaliseerde afhandelingsproces zorgt ervoor dat we inname en verkoop optimaal snel kunnen afwikkelen, zonder dat we schades of vermissingen over het hoofd zien. Op de terminal verzorgt Dekra de inspecties en VWE zorgt voor de complete afwikkeling van voertuigdocumentatie en export."

Zodra een leaserijder zijn auto inlevert, volgt er, buiten het zicht van de leaserijder, een administratieve procedure. Dankzij de nieuwe internationale applicatie ‘Inspection to Invoice’ wordt er volgens LeasePlan veel tijdwinst op dit vlak geboekt. "Het innameproces achter de schermen is nu eenmaal arbeidsintensief en daar zit de voormalige leaserijder vaak niet op te wachten. Met onze nieuwe applicatie verzamelen we alle inname-, inspectie- en klantafspraken in één systeem. De beoordeling verloopt helemaal geautomatiseerd en is een stuk sneller. Bovendien kunnen onze leaserijders via de online applicatie Mijn LeasePlan meekijken en het afhandelingsproces op de voet volgen", aldus Weijers.