Wederom een maand dus waarin de belangstelling voor nieuwe leaseauto’s achterloopt op het tempo van vorig jaar. Juni was niettemin ‘by far’ de beste maand tot zover dit jaar; in de voorliggende vijf maanden werd steeds maar een niveau van rond de achtduizend stuks bereikt. Voor de komende maanden wordt een aanhoudend hoog niveau verwacht. Enerzijds omdat de bijtelling voor plug-in’s volgend jaar naar het algemene tarief van 22 procent opgetrokken wordt (nu nog 15 procent), anderzijds door de toenemende hoeveelheid privéleaseauto die leasebedrijven op hun eigen naam zetten.
Marktleider Volkswagen is bezig aan een gestage terugval in het leasesegment; het merk staat nu op een leasemarktaandeel van 16,7 procent. Vorig jaar na zes maanden was dat nog 19,5 procent. Vooral BMW, Opel en Skoda profiteren. Niettemin is Volkswagen ook in juni weer met vier modellen in de leasemodellen top-10 vertegenwoordigd. De Hyundai i10 was vorige maand echter afgetekend favoriet in de leasemarkt.
privéleaseauto daar gaat niemand nog beter van worden en volgens mij brengen ze na die periode ook niets meer op mensen nemen gewoon een nieuwe voor deze prijs en zelfs voor de lease rijders in het kleine segment zal dit i.v.m. de bijtelling ook een afweging zijn, maar goed de tijd zal het leren.