NZO 2016: ‘Zakelijke mobiliteit draait weer om de zakelijke rijder’

Het is inmiddels een traditie, elk jaar in september geeft het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) een inkijk in de wensen en eisen van zakelijke rijders en hun werkgevers. Tegelijkertijd is er ook sprake van een evolutie: verwachtingen over toekomstige veranderingen worden nu concreet gemaakt in kengetallen en de rapportage is veel toegankelijker gemaakt door infographics.

NZO 2016: ‘Zakelijke mobiliteit draait weer om de zakelijke rijder’

Op het Driving Business Event van Automobiel Management zijn woensdag 28 september de belangrijkste resultaten van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016 gepresenteerd. Het jaarlijkse onderzoek is uitgevoerd door VMS | Insight in opdracht van drie partners: vakblad Automobiel Management, RDC en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Uniek aan het NZO is dat de mobiliteitsinvulling en mobiliteitsbehoefte van zowel berijders als bedrijven worden onderzocht. Eigenlijk zijn het twee grootschalige onderzoeken. Aan de basis ervan staan drieënhalf duizend zakelijke rijders en ruim zevenhonderd bedrijven.  

Dit jaar wordt bijzondere aandacht geschonken aan de volgende thema’s:

• Wat zijn de gevolgen van de vereenvoudigde bijtellingsregels per 1/1/2017?
• Wat is de ontwikkeling van de voorkeursposities van automerken?
• Welk factoren bepalen de keuze voor de zakenauto?
• In hoeverre is de zakenauto nog een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde?
• Alternatieve mobiliteit en mobiliteitsvormen.
• Hoe kijken werkgevers naar aanbieders van mobiliteitsproducten/diensten?
• Leveren telematica-oplossingen wat ze beloven? Is privacy een barrière?

Een paar opvallende conclusies:

Lage bijtelling blijft toch belangrijk
Ook in het tijdperk van sterk vereenvoudigde bijtelling (na 2017 slechts één gereduceerd tarief van 4% voor volledig elektrische voertuigen) blijkt een lage bijtelling nog steeds een belangrijke keuzefactor. "Vooral berijders die nu al een auto met gunstige bijtelling rijden, vinden volledig elektrische voertuigen aantrekkelijk", aldus Eric Vousten, onderzoeker en eigenaar van VMS | Insight.

Vaker mobiliteitsbudget
Het mobiliteitsbudget wordt vaker aangeboden door werkgevers, en zakelijke rijders hebben vaker de intentie om daarvan gebruik te maken. " Zo verwacht 20 procent van alle bedrijven binnen nu en drie jaar een mobiliteitsbudget aan te bieden. Van de grote bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers is dit zelfs 50 procent."

Mobiliteit als employee benefit
De algemene verwachting is dat flexibilisering van arbeid en mobiliteit voor steeds meer verandering zorgt in het mobiliteitsbeleid. Minder zakenauto’s en meer alternatieven om uit te kiezen, dat is wat vooral de grote bedrijven beogen. Vousten: "Interessant om te constateren is de duidelijke trendbreuk met het verleden als het gaat om de rol van de berijder: er wordt namelijk steeds meer rekening gehouden met de wensen en behoeften van medewerkers. Bij de inrichting van het mobiliteitsbeleid blijkt ‘medewerkertevredenheid’ het belangrijkste speerpunt geworden ná ‘kosten voor het bedrijf’."

Het rapport Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016 is HIER te downloaden

NZO2016 

 

 

NZO 2016: ‘Zakelijke mobiliteit draait weer om de zakelijke rijder’ - Automobielmanagement.nl

NZO 2016: ‘Zakelijke mobiliteit draait weer om de zakelijke rijder’

Het is inmiddels een traditie, elk jaar in september geeft het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) een inkijk in de wensen en eisen van zakelijke rijders en hun werkgevers. Tegelijkertijd is er ook sprake van een evolutie: verwachtingen over toekomstige veranderingen worden nu concreet gemaakt in kengetallen en de rapportage is veel toegankelijker gemaakt door infographics.

NZO 2016: ‘Zakelijke mobiliteit draait weer om de zakelijke rijder’

Op het Driving Business Event van Automobiel Management zijn woensdag 28 september de belangrijkste resultaten van het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016 gepresenteerd. Het jaarlijkse onderzoek is uitgevoerd door VMS | Insight in opdracht van drie partners: vakblad Automobiel Management, RDC en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Uniek aan het NZO is dat de mobiliteitsinvulling en mobiliteitsbehoefte van zowel berijders als bedrijven worden onderzocht. Eigenlijk zijn het twee grootschalige onderzoeken. Aan de basis ervan staan drieënhalf duizend zakelijke rijders en ruim zevenhonderd bedrijven.  

Dit jaar wordt bijzondere aandacht geschonken aan de volgende thema’s:

• Wat zijn de gevolgen van de vereenvoudigde bijtellingsregels per 1/1/2017?
• Wat is de ontwikkeling van de voorkeursposities van automerken?
• Welk factoren bepalen de keuze voor de zakenauto?
• In hoeverre is de zakenauto nog een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde?
• Alternatieve mobiliteit en mobiliteitsvormen.
• Hoe kijken werkgevers naar aanbieders van mobiliteitsproducten/diensten?
• Leveren telematica-oplossingen wat ze beloven? Is privacy een barrière?

Een paar opvallende conclusies:

Lage bijtelling blijft toch belangrijk
Ook in het tijdperk van sterk vereenvoudigde bijtelling (na 2017 slechts één gereduceerd tarief van 4% voor volledig elektrische voertuigen) blijkt een lage bijtelling nog steeds een belangrijke keuzefactor. "Vooral berijders die nu al een auto met gunstige bijtelling rijden, vinden volledig elektrische voertuigen aantrekkelijk", aldus Eric Vousten, onderzoeker en eigenaar van VMS | Insight.

Vaker mobiliteitsbudget
Het mobiliteitsbudget wordt vaker aangeboden door werkgevers, en zakelijke rijders hebben vaker de intentie om daarvan gebruik te maken. " Zo verwacht 20 procent van alle bedrijven binnen nu en drie jaar een mobiliteitsbudget aan te bieden. Van de grote bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers is dit zelfs 50 procent."

Mobiliteit als employee benefit
De algemene verwachting is dat flexibilisering van arbeid en mobiliteit voor steeds meer verandering zorgt in het mobiliteitsbeleid. Minder zakenauto’s en meer alternatieven om uit te kiezen, dat is wat vooral de grote bedrijven beogen. Vousten: "Interessant om te constateren is de duidelijke trendbreuk met het verleden als het gaat om de rol van de berijder: er wordt namelijk steeds meer rekening gehouden met de wensen en behoeften van medewerkers. Bij de inrichting van het mobiliteitsbeleid blijkt ‘medewerkertevredenheid’ het belangrijkste speerpunt geworden ná ‘kosten voor het bedrijf’."

Het rapport Nationaal Zakenauto Onderzoek 2016 is HIER te downloaden

NZO2016