‘Beste Nieuwkomer’ is een speciale prijs die de vakjury naast de Zakenauto van het Jaar titel uitreikt. Het gaat daarbij om een relatief nieuw model dat nog niet lang genoeg op de markt is om de vereiste praktijkcijfers te vergaren.

Het is per definitie een auto waarvan de jury op basis van hun ervaring in de wereld van leasing, fleet en autojournalistiek veel verwacht. De Mini Clubman heeft qua uitstraling, maar ook in andere opzichten het talent om het ver te schoppen.

Juryvoorzitter Peter Brouwer: ‘De Mini Clubman is het grootste model dat het merk ooit heeft gebouwd. Daarmee is hij beter dan andere Mini’s toegerust om zijn weg naar de zakelijke rijders te vinden tussen de meer alledaagse businessclass modellen.’

Inmiddels is goed zichtbaar dat de importeur inderdaad snel schakelt om die doelgroep en zakenautomarkt te zoeken.

‘De Clubman is aardig praktisch, maar toch net zo onderscheidend als zijn kleinere broeders. Hij scoort bij de vakjury zowel aan de kostenkant als bij de emotiepunten hoog.’

Zelden was de strijd bij deze belofteprijs zo spannend. De runner-up in de verkiezing is de Mercedes GLC-klasse. Hij eindigde nipt achter de Clubman en werd op zijn beurt gevolgd door een andere Mercedes. De nummer drie is namelijk de nieuwe E-klasse.  

Praktijkprijs

De Zakenauto van het Jaar is een praktijkprijs. De auto’s moeten zich op alle gebieden op de weg hebben bewezen, zeker qua kosten. De vakjury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen in Nederland (LeasePlan, Athlon Car Lease, Alphabet en Arval), vertegenwoordigers van grote fleetowners (BAM Groep, Enexis en CapGemini), onafhankelijke lease-experts en ervaren vakjournalisten.