VZR: werkgever moet af van norm onbelaste kilometervergoeding

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) gaat zich hard maken om de, sinds jaar en dag geldende onbelaste kilometervergoeding van € 0,19 per kilometer, omhoog te krijgen. Alle fracties van politieke partijen hebben hierover van VZR een ‘position paper’ gekregen. Maar werkgevers moeten niet op de politiek wachten.

VZR: werkgever moet af van norm onbelaste kilometervergoeding

De onbelaste kilometervergoeding is de maatstaf voor de vergoeding die een werknemer krijgt als deze zijn privéauto zakelijk gebruikt. Maar deze 19 cent staat in geen verhouding tot de daadwerkelijke autokosten, meldde onlangs ANWB en het NIBUD nog. De werkelijke kosten voor een middenklasser zouden 49 cent per kilometer zijn.

Maar in de 49 cent zitten ook de vaste kosten van autobezit terwijl de vergoeding alleen is bedoeld om de variabele kosten te dekken. Maar ook die laatste worden hier niet mee gedekt, zegt VZR-voorzitter Jan van Delft. "Omgerekend met de consumentenprijzenindex van het CBS zou per eind 2015 de onbelaste kilometervergoeding minstens 22 cent moeten zijn." 

Mobiliteitsdiscussie

Naar die 22 cent zou die onbelaste vergoeding dan ook zo snel mogelijk moeten gaan. Maar werkgevers moeten niet op de politiek wachten. Van Delft: "Wij zien het als onterecht en oneerlijk dat werkgevers de onbelaste kilometervergoeding als norm hanteren. Hier moeten de daadwerkelijke kosten van de auto gedeclareerd kunnen worden op basis van de normen van het NIBUD. Door het verhogen van de onbelaste en belaste kilometervergoeding die de werkgever verstrekt, ontstaat er ruimte in veel mobiliteitsdiscussies."

 Position paper VZR – Onbelaste kilometervergoeding.

 

Reacties

als werkgever ( CaRe-Mail) vond ik, toen in 2006 de vergoeding in een keer van 28 ct. naar 18 ct. werd omlaag gebracht dat niet redelijk om mijn medewerkers hiermee op kosten te jagen. neem je verantwoordelijkheid als werkgever en verhoog het zodanig dat het weer op netto 28 ct. uitkomt, was mijn visie. lasten moeten daar liggen waar ze thuishoren. en aldus geschiedde……

Geplaatst door: Jan Reneman op
VZR: werkgever moet af van norm onbelaste kilometervergoeding - Automobielmanagement.nl

VZR: werkgever moet af van norm onbelaste kilometervergoeding

Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) gaat zich hard maken om de, sinds jaar en dag geldende onbelaste kilometervergoeding van € 0,19 per kilometer, omhoog te krijgen. Alle fracties van politieke partijen hebben hierover van VZR een ‘position paper’ gekregen. Maar werkgevers moeten niet op de politiek wachten.

VZR: werkgever moet af van norm onbelaste kilometervergoeding

De onbelaste kilometervergoeding is de maatstaf voor de vergoeding die een werknemer krijgt als deze zijn privéauto zakelijk gebruikt. Maar deze 19 cent staat in geen verhouding tot de daadwerkelijke autokosten, meldde onlangs ANWB en het NIBUD nog. De werkelijke kosten voor een middenklasser zouden 49 cent per kilometer zijn.

Maar in de 49 cent zitten ook de vaste kosten van autobezit terwijl de vergoeding alleen is bedoeld om de variabele kosten te dekken. Maar ook die laatste worden hier niet mee gedekt, zegt VZR-voorzitter Jan van Delft. "Omgerekend met de consumentenprijzenindex van het CBS zou per eind 2015 de onbelaste kilometervergoeding minstens 22 cent moeten zijn." 

Mobiliteitsdiscussie

Naar die 22 cent zou die onbelaste vergoeding dan ook zo snel mogelijk moeten gaan. Maar werkgevers moeten niet op de politiek wachten. Van Delft: "Wij zien het als onterecht en oneerlijk dat werkgevers de onbelaste kilometervergoeding als norm hanteren. Hier moeten de daadwerkelijke kosten van de auto gedeclareerd kunnen worden op basis van de normen van het NIBUD. Door het verhogen van de onbelaste en belaste kilometervergoeding die de werkgever verstrekt, ontstaat er ruimte in veel mobiliteitsdiscussies."

 Position paper VZR – Onbelaste kilometervergoeding.

 

Reacties

als werkgever ( CaRe-Mail) vond ik, toen in 2006 de vergoeding in een keer van 28 ct. naar 18 ct. werd omlaag gebracht dat niet redelijk om mijn medewerkers hiermee op kosten te jagen. neem je verantwoordelijkheid als werkgever en verhoog het zodanig dat het weer op netto 28 ct. uitkomt, was mijn visie. lasten moeten daar liggen waar ze thuishoren. en aldus geschiedde……

Geplaatst door: Jan Reneman op