Athlon wil niet ‘de Kodak’ van de toekomst worden

Het huidige B2B-leasemodel is niet duurzaam en dus op termijn niet houdbaar. Maar al die leasecontracten zijn nog wel 1,1 miljard euro waard. Athlon directeur Marchel Koops schetst op een bijeenkomst van Automotive Insiders de spagaat van het huidige leasebedrijf.

Athlon wil niet 'de Kodak' van de toekomst worden

Verdienen op een contract van een Volkswagen Passat met een looptijd van 48 maanden en 35.000 kilometer per jaar. Het is anno 2016 nog volop realiteit, maar op den duur niet houdbaar. Want nu al is de veranderende mobiliteitsbehoefte duidelijk merkbaar, de nieuwe boekhoudregels IFRS gaat voor een (verder) krimpend zakelijk leasepark zorgen en de zelfrijdende auto gaat op wat langere termijn de markt helemaal op zijn kop zetten. Marchel Koops van Athlon is er stellig over. Ook wat zijn eigen organisatie betreft: over 5 jaar ziet ‘zijn’ Athlon er compleet anders uit. "Dat moet ook wel, want we willen niet de Kodak van de toekomst worden."

Tegelijkertijd is timing cruciaal. Alle nieuwe mobiliteitsproposities die ook Athlon nu al voert, daarvan kan het bedrijf niet leven. Nieuwe klanten worden er tot dusverre niet mee binnengehaald. Misschien als straks het eerste spreekwoordelijk schaap over de dam is… Tot die tijd moet er in ieder geval verder geïnnoveerd worden. Maar ook daar is Koops helder in: "Die slag gaan we als groot bedrijf niet winnen. Aan innovatie doen we volop, maar we hebben onze business development vooral buiten onze organisatie geplaatst. Waarbij we ook investeren in innovatie startups van buiten die opereren op basis van ‘trial en error’." 

Coolblue en Zalando

Ondertussen wil Koops het ‘aloude’ leasebedrijf Athlon – afgelopen september werd het honderdjarige feestje gevierd – de komende jaren efficiënter maken waarbij de kosten omlaag moeten. De gehele customer journey moet in zijn ogen worden gedigitaliseerd. Pas dan ook wordt private lease winstgevender. Want het groeiende private lease is tot op heden zeker niet zaligmakend, benadrukt Koops.

Uiteindelijk moet Athlon een sterk mobiliteitsplatform worden waarop een klant op zondag bijvoorbeeld een auto voor maandag kan reserveren. Die schotten tussen B2B en B2C zijn nu al aan het
verdwijnen, het wordt mobility to everyone. E-commerce bedrijven als Coolblue en Zalando zijn daarbij de grote voorbeelden. Die hebben de customer journey al grotendeels digitaal in kaart. Dat is de toekomst, volgens Koops. "Lichtpunt daarbij is dat 25% van de bedrijven vertrouwen heeft in een leasemaatschappij als mobiliteitsprovider."

Bron: Trends in Autoleasing 

Reacties

Waardevolle visie en dat geldt voor meer bedrijven in de automotive ! EV’s versnellen dat alleen maar.

Geplaatst door: Simon Smit op

Dit soort gedachtengangen zijn voor de leasebranche van cruciaal belang. Neemt niet weg dat een vergelijking met Zalando en Coolblue alleen opgaat voor wat betreft se systematiek van marktbewerking, de leasemij blijft contractueel immers de leverancier voor de hele contractduur. Overigens brengt ook “mobility to everyone” met zich mee dat korte huur- en leasecontracten qua wet en regelgeving sterk uiteenlopen voor enerzijds de particulier en aan het andere einde van de schaal het IFRS gebonden bedrijf, met ook nog wat tussenliggende doelgroepen. Om dat allemaal wettelijk correct te kunnen realiseren is er ook nog het nodige werk aan de winkel. Private lease heeft, ondanks het Keurmerk, laten zien dat de branche het nog niet op orde heeft.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
Athlon wil niet ‘de Kodak’ van de toekomst worden - Automobielmanagement.nl

Athlon wil niet ‘de Kodak’ van de toekomst worden

Het huidige B2B-leasemodel is niet duurzaam en dus op termijn niet houdbaar. Maar al die leasecontracten zijn nog wel 1,1 miljard euro waard. Athlon directeur Marchel Koops schetst op een bijeenkomst van Automotive Insiders de spagaat van het huidige leasebedrijf.

Athlon wil niet 'de Kodak' van de toekomst worden

Verdienen op een contract van een Volkswagen Passat met een looptijd van 48 maanden en 35.000 kilometer per jaar. Het is anno 2016 nog volop realiteit, maar op den duur niet houdbaar. Want nu al is de veranderende mobiliteitsbehoefte duidelijk merkbaar, de nieuwe boekhoudregels IFRS gaat voor een (verder) krimpend zakelijk leasepark zorgen en de zelfrijdende auto gaat op wat langere termijn de markt helemaal op zijn kop zetten. Marchel Koops van Athlon is er stellig over. Ook wat zijn eigen organisatie betreft: over 5 jaar ziet ‘zijn’ Athlon er compleet anders uit. "Dat moet ook wel, want we willen niet de Kodak van de toekomst worden."

Tegelijkertijd is timing cruciaal. Alle nieuwe mobiliteitsproposities die ook Athlon nu al voert, daarvan kan het bedrijf niet leven. Nieuwe klanten worden er tot dusverre niet mee binnengehaald. Misschien als straks het eerste spreekwoordelijk schaap over de dam is… Tot die tijd moet er in ieder geval verder geïnnoveerd worden. Maar ook daar is Koops helder in: "Die slag gaan we als groot bedrijf niet winnen. Aan innovatie doen we volop, maar we hebben onze business development vooral buiten onze organisatie geplaatst. Waarbij we ook investeren in innovatie startups van buiten die opereren op basis van ‘trial en error’." 

Coolblue en Zalando

Ondertussen wil Koops het ‘aloude’ leasebedrijf Athlon – afgelopen september werd het honderdjarige feestje gevierd – de komende jaren efficiënter maken waarbij de kosten omlaag moeten. De gehele customer journey moet in zijn ogen worden gedigitaliseerd. Pas dan ook wordt private lease winstgevender. Want het groeiende private lease is tot op heden zeker niet zaligmakend, benadrukt Koops.

Uiteindelijk moet Athlon een sterk mobiliteitsplatform worden waarop een klant op zondag bijvoorbeeld een auto voor maandag kan reserveren. Die schotten tussen B2B en B2C zijn nu al aan het
verdwijnen, het wordt mobility to everyone. E-commerce bedrijven als Coolblue en Zalando zijn daarbij de grote voorbeelden. Die hebben de customer journey al grotendeels digitaal in kaart. Dat is de toekomst, volgens Koops. "Lichtpunt daarbij is dat 25% van de bedrijven vertrouwen heeft in een leasemaatschappij als mobiliteitsprovider."

Bron: Trends in Autoleasing 

Reacties

Waardevolle visie en dat geldt voor meer bedrijven in de automotive ! EV’s versnellen dat alleen maar.

Geplaatst door: Simon Smit op

Dit soort gedachtengangen zijn voor de leasebranche van cruciaal belang. Neemt niet weg dat een vergelijking met Zalando en Coolblue alleen opgaat voor wat betreft se systematiek van marktbewerking, de leasemij blijft contractueel immers de leverancier voor de hele contractduur. Overigens brengt ook “mobility to everyone” met zich mee dat korte huur- en leasecontracten qua wet en regelgeving sterk uiteenlopen voor enerzijds de particulier en aan het andere einde van de schaal het IFRS gebonden bedrijf, met ook nog wat tussenliggende doelgroepen. Om dat allemaal wettelijk correct te kunnen realiseren is er ook nog het nodige werk aan de winkel. Private lease heeft, ondanks het Keurmerk, laten zien dat de branche het nog niet op orde heeft.

Geplaatst door: Roel Hindriks op