Bovag wil bijtelling per privékilometer leaseauto’s

Een fiscale bijtelling gebaseerd op het aantal privékilometers is niet alleen eerlijker, maar het maakt de weg vrij voor noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit.

Bovag wil bijtelling per privékilometer leaseauto’s

Bovag maakt zich in de aanloop naar de verkiezingen hard voor een experiment met een bijtelling per kilometer voor het privégebruik van een leaseauto.

Wie in een middenklasse leaseauto van 25 mille rijdt en betrekkelijk weinig privékilometers maakt (zeg 4.000 kilometer) betaalt omgerekend 63 cent aan bijtelling per gereden privékilometer. Wie in diezelfde middenklasser heel veel privékilometers maakt (zeg 20.000 kilometer), betaalt slechts 13 cent per gereden privékilometer.

Die verschillen zijn te groot, stelt de Bovag. Volgens algemeen voorzitter Bertho Eckhardt is bijtelling per kilometer eerlijker voor berijders van de auto van de zaak onderling – wie veel privé rijdt betaalt meer dan wie weinig privé rijdt – maar ook ten opzichte van de particuliere automobilist. "Die betaalt immers al (deels) per kilometer, denk aan brandstof, accijns, en afschrijving. De particuliere automobilist maakt om die reden veel bewuster gebruik van zijn auto dan een zakelijk rijder. En bewuster autogebruik is goed voor de bereikbaarheid en het milieu", aldus Eckhardt.

Daarbij staan de huidige fiscale regels slimme, flexibele en duurzame zakelijke mobiliteit in de weg. Zo is een mix maken van verschillende vormen van mobiliteit zeer complex. Eckhardt: "Terwijl het juist van deze tijd is om het vervoermiddel te kiezen dat bij de actuele behoefte past. Dat kan een grote auto zijn, een kleine auto, de motor of de fiets. Als de werkgever daarin wil voorzien, moet je een hele kerstboom aan overeenkomsten en regels optuigen en dan nog sta je voor dubbele kosten omdat de bijtelling van je ‘oorspronkelijke’ leaseauto sowieso doorloop." Volgens Eckhardt is het overgrote deel van de Bovag-leden voorstander van pilots en experimenten met betalen naar gebruik.

Reacties

Belachelijk de bijtelling is er juist om prive kilometers te kunnen rijden en hoe wil je de prive kilometers bij gaan houden Schoenmaker hoe je bij de lees wil je echt zorgen voor betalen naar gebruik dan moet je de acsijnse op benzine naar beneden brengen en de bijtelling in de brandstof gieten dan betaald iedereen mee ook de
buitenlanders die hier wonen en met vreemd kenteken rijden

Geplaatst door: Willem Huibers op

VZR al jaren voorstander van flexibele bijtelling!
Prachtig dat -eindelijk- Bovag en VNA ook pleiten voor een fiscaal systeem van flexibele bijtelling. In de berichtgeving ontbreekt echter dat VZR (en haar voorganger VAVDZ) al jarenlang gepleit heeft voor zo’n systeem met exact dezelfde onderbouwing als Bovag nu naar voren brengt. Beter ten halve gekeerd dan……. Wellicht is het nu ook tijd dat Bovag, RAI en VNA ook de standpunten van VZR inzake bijvoorbeeld de onbelaste kilometervergoeding of de fiscale discriminatie van de 25% – bijtellers onderschrijven. De belangen van de zakelijke rijders staan bij VZR centraal. Die berijders zijn de eigenlijke echte klanten van alle partijen die in de Automotive actief zijn. VZR heeft als enige partij geen achterliggende belangen ook in de gaten te houden. De standpunten van VZR zijn dus zo gek nog niet, hopelijk worden die standpunten nu eerder door de andere partijen serieus genomen en onderschreven!
Jan van Delft, voorzitter VZR

Geplaatst door: Jan van Delft op
Bovag wil bijtelling per privékilometer leaseauto’s - Automobielmanagement.nl

Bovag wil bijtelling per privékilometer leaseauto’s

Een fiscale bijtelling gebaseerd op het aantal privékilometers is niet alleen eerlijker, maar het maakt de weg vrij voor noodzakelijke flexibilisering van zakelijke mobiliteit.

Bovag wil bijtelling per privékilometer leaseauto’s

Bovag maakt zich in de aanloop naar de verkiezingen hard voor een experiment met een bijtelling per kilometer voor het privégebruik van een leaseauto.

Wie in een middenklasse leaseauto van 25 mille rijdt en betrekkelijk weinig privékilometers maakt (zeg 4.000 kilometer) betaalt omgerekend 63 cent aan bijtelling per gereden privékilometer. Wie in diezelfde middenklasser heel veel privékilometers maakt (zeg 20.000 kilometer), betaalt slechts 13 cent per gereden privékilometer.

Die verschillen zijn te groot, stelt de Bovag. Volgens algemeen voorzitter Bertho Eckhardt is bijtelling per kilometer eerlijker voor berijders van de auto van de zaak onderling – wie veel privé rijdt betaalt meer dan wie weinig privé rijdt – maar ook ten opzichte van de particuliere automobilist. "Die betaalt immers al (deels) per kilometer, denk aan brandstof, accijns, en afschrijving. De particuliere automobilist maakt om die reden veel bewuster gebruik van zijn auto dan een zakelijk rijder. En bewuster autogebruik is goed voor de bereikbaarheid en het milieu", aldus Eckhardt.

Daarbij staan de huidige fiscale regels slimme, flexibele en duurzame zakelijke mobiliteit in de weg. Zo is een mix maken van verschillende vormen van mobiliteit zeer complex. Eckhardt: "Terwijl het juist van deze tijd is om het vervoermiddel te kiezen dat bij de actuele behoefte past. Dat kan een grote auto zijn, een kleine auto, de motor of de fiets. Als de werkgever daarin wil voorzien, moet je een hele kerstboom aan overeenkomsten en regels optuigen en dan nog sta je voor dubbele kosten omdat de bijtelling van je ‘oorspronkelijke’ leaseauto sowieso doorloop." Volgens Eckhardt is het overgrote deel van de Bovag-leden voorstander van pilots en experimenten met betalen naar gebruik.

Reacties

Belachelijk de bijtelling is er juist om prive kilometers te kunnen rijden en hoe wil je de prive kilometers bij gaan houden Schoenmaker hoe je bij de lees wil je echt zorgen voor betalen naar gebruik dan moet je de acsijnse op benzine naar beneden brengen en de bijtelling in de brandstof gieten dan betaald iedereen mee ook de
buitenlanders die hier wonen en met vreemd kenteken rijden

Geplaatst door: Willem Huibers op

VZR al jaren voorstander van flexibele bijtelling!
Prachtig dat -eindelijk- Bovag en VNA ook pleiten voor een fiscaal systeem van flexibele bijtelling. In de berichtgeving ontbreekt echter dat VZR (en haar voorganger VAVDZ) al jarenlang gepleit heeft voor zo’n systeem met exact dezelfde onderbouwing als Bovag nu naar voren brengt. Beter ten halve gekeerd dan……. Wellicht is het nu ook tijd dat Bovag, RAI en VNA ook de standpunten van VZR inzake bijvoorbeeld de onbelaste kilometervergoeding of de fiscale discriminatie van de 25% – bijtellers onderschrijven. De belangen van de zakelijke rijders staan bij VZR centraal. Die berijders zijn de eigenlijke echte klanten van alle partijen die in de Automotive actief zijn. VZR heeft als enige partij geen achterliggende belangen ook in de gaten te houden. De standpunten van VZR zijn dus zo gek nog niet, hopelijk worden die standpunten nu eerder door de andere partijen serieus genomen en onderschreven!
Jan van Delft, voorzitter VZR

Geplaatst door: Jan van Delft op