Maserati stapt in zakelijke markt

Maserati gaat zich in Nederland nadrukkelijk focussen op de zakelijke markt. Maserati North Europe – de importeur van het Italiaanse merk voor Nederland – heeft een strategie gelanceerd voor een ‘structurele en professionele bewerking van het zakelijke segment’.

Maserati stapt in zakelijke markt

Maserati maakt in 2017 wereldwijd een indrukwekkende groei door en zal dit jaar naar verwachting zo’n 70.000 auto’s gaan afleveren. Momenteel ondergaat het merk een transformatie en ontwikkelt Maserati zich in rap tempo van een high-end sportwagenfabrikant naar een actief merk in het ‘upper premium’ segment. In lijn met die ontwikkeling breidt Maserati ook het modelportfolio en motorenpallet verder uit, met de Ghibli in het E-segment, de Quattroporte in het luxe topsegment en een M-segment SUV in de vorm van de Levante.

In Nederland wordt de import van Maserati-producten verzorgd door Maserati North Europe, vanuit het hoofdkantoor in Slough (nabij London, Engeland). Het dealernetwerk in ons land kent vier distributeurs: Driessen Maserati in Eindhoven, Louwman Exclusive in Utrecht, Munsterhuis Sportscars in Hengelo (O) en sinds kort RAC in Rotterdam.

Aanpassing fiscale bijtelling biedt Maserati kansen

De markt waarin Maserati met de Ghibli, Levante en Quattroporte in Nederland opereert, bestaat uit ongeveer 5.000 auto’s per jaar. "Een belangrijke ontwikkeling voor ons merk is de aanpassing van de wetgeving omtrent bijtelling met ingang van 1 januari van dit jaar (22% bijtelling voor alle niet-100% elektrisch aangedreven en geregistreerde auto’s)," verklaart Greg Wapling, regional manager sales, marketing & PR Nederland bij Maserati North Europe. "Waarmee deze markt voor alle merken en producten gelijk is geworden en er niet langer sprake is van verstoring door auto’s met 14% bijtelling (zoals de Porsche Cayenne in 2015 ) of 15% bijtelling ( zoals de Audi Q7 e-tron in 2017)."

Vooruitlopend op die ontwikkeling heeft Maserati North Europe eind 2016 een omvangrijk onderzoek laten uitvoeren naar de kansen en mogelijkheden in de zakelijke markt in Nederland in de periode 2017-2020. Daaruit kwam naar voren dat de zakelijke kanalen, zoals het MKB- en leasing, bij het Italiaanse merk momenteel nog ondervertegenwoordigd zijn, en dat hier legio kansen liggen om het marktaandeel in dit deel van de markt te vergroten. Reden voor Maserati om een gedegen strategie voor de zakelijke markt uit te werken.

Strategische bewerking zakelijke markt 

"Het betreft een structureel, professioneel en strategisch marktbewerkingsprogramma waarbij alle elementen die van belang zijn voor de zakelijke markt, worden belicht en benut," verklaart Maik Dielissen, consultant corporate sales voor Maserati in Nederland. "Om een upper premium merk een positie te kunnen geven in deze volwassen markt, moeten alles kloppen. Zaken zoals product management, data-feeding voor leasemaatschappijen, ROB- en aftersalesprogramma’s, garantieplanning, restwaarde-ontwikkeling en een professioneel used-car programma, zijn qualifiers in dit deel van de markt om succesvol te zijn."

Als onderdeel van de zakelijke-marktbewerking gaat Maserati structurele en lange-termijn samenwerkingen aan met leasemaatschappijen en gaat het merk met de dealers voor de regionale en klein-zakelijke markt een specifiek sales- en marketingplan ontwikkelen en uitwerken.

Maserati rijden bereikbaarder dan gedacht 

"Een ander belangrijk onderdeel van de transformatie van Maserati is de brand- en vooral ook de product-awareness, evenals de merk- en prijsperceptie. Potentiële klanten en prospects hebben nog steeds het idee dat Maserati een high-end sportwagenmerk is, terwijl een Maserati voor veel meer mensen bereikbaarder is dan gedacht. Marketing, Eventing, Communicatie en PR zullen een grote rol gaan spelen in het ombuigen van dat beeld en ook hier wordt er op de lange termijn ingezet," aldus Dielissen. "Last but not least is training van alle stakeholders van groot belang. Zowel op het gebied van financiële producten als aftersales- en serviceniveau zullen specifieke programma’s worden ontwikkeld voor met name het dealernetwerk."

Maserati stapt in zakelijke markt - Automobielmanagement.nl

Maserati stapt in zakelijke markt

Maserati gaat zich in Nederland nadrukkelijk focussen op de zakelijke markt. Maserati North Europe – de importeur van het Italiaanse merk voor Nederland – heeft een strategie gelanceerd voor een ‘structurele en professionele bewerking van het zakelijke segment’.

Maserati stapt in zakelijke markt

Maserati maakt in 2017 wereldwijd een indrukwekkende groei door en zal dit jaar naar verwachting zo’n 70.000 auto’s gaan afleveren. Momenteel ondergaat het merk een transformatie en ontwikkelt Maserati zich in rap tempo van een high-end sportwagenfabrikant naar een actief merk in het ‘upper premium’ segment. In lijn met die ontwikkeling breidt Maserati ook het modelportfolio en motorenpallet verder uit, met de Ghibli in het E-segment, de Quattroporte in het luxe topsegment en een M-segment SUV in de vorm van de Levante.

In Nederland wordt de import van Maserati-producten verzorgd door Maserati North Europe, vanuit het hoofdkantoor in Slough (nabij London, Engeland). Het dealernetwerk in ons land kent vier distributeurs: Driessen Maserati in Eindhoven, Louwman Exclusive in Utrecht, Munsterhuis Sportscars in Hengelo (O) en sinds kort RAC in Rotterdam.

Aanpassing fiscale bijtelling biedt Maserati kansen

De markt waarin Maserati met de Ghibli, Levante en Quattroporte in Nederland opereert, bestaat uit ongeveer 5.000 auto’s per jaar. "Een belangrijke ontwikkeling voor ons merk is de aanpassing van de wetgeving omtrent bijtelling met ingang van 1 januari van dit jaar (22% bijtelling voor alle niet-100% elektrisch aangedreven en geregistreerde auto’s)," verklaart Greg Wapling, regional manager sales, marketing & PR Nederland bij Maserati North Europe. "Waarmee deze markt voor alle merken en producten gelijk is geworden en er niet langer sprake is van verstoring door auto’s met 14% bijtelling (zoals de Porsche Cayenne in 2015 ) of 15% bijtelling ( zoals de Audi Q7 e-tron in 2017)."

Vooruitlopend op die ontwikkeling heeft Maserati North Europe eind 2016 een omvangrijk onderzoek laten uitvoeren naar de kansen en mogelijkheden in de zakelijke markt in Nederland in de periode 2017-2020. Daaruit kwam naar voren dat de zakelijke kanalen, zoals het MKB- en leasing, bij het Italiaanse merk momenteel nog ondervertegenwoordigd zijn, en dat hier legio kansen liggen om het marktaandeel in dit deel van de markt te vergroten. Reden voor Maserati om een gedegen strategie voor de zakelijke markt uit te werken.

Strategische bewerking zakelijke markt 

"Het betreft een structureel, professioneel en strategisch marktbewerkingsprogramma waarbij alle elementen die van belang zijn voor de zakelijke markt, worden belicht en benut," verklaart Maik Dielissen, consultant corporate sales voor Maserati in Nederland. "Om een upper premium merk een positie te kunnen geven in deze volwassen markt, moeten alles kloppen. Zaken zoals product management, data-feeding voor leasemaatschappijen, ROB- en aftersalesprogramma’s, garantieplanning, restwaarde-ontwikkeling en een professioneel used-car programma, zijn qualifiers in dit deel van de markt om succesvol te zijn."

Als onderdeel van de zakelijke-marktbewerking gaat Maserati structurele en lange-termijn samenwerkingen aan met leasemaatschappijen en gaat het merk met de dealers voor de regionale en klein-zakelijke markt een specifiek sales- en marketingplan ontwikkelen en uitwerken.

Maserati rijden bereikbaarder dan gedacht 

"Een ander belangrijk onderdeel van de transformatie van Maserati is de brand- en vooral ook de product-awareness, evenals de merk- en prijsperceptie. Potentiële klanten en prospects hebben nog steeds het idee dat Maserati een high-end sportwagenmerk is, terwijl een Maserati voor veel meer mensen bereikbaarder is dan gedacht. Marketing, Eventing, Communicatie en PR zullen een grote rol gaan spelen in het ombuigen van dat beeld en ook hier wordt er op de lange termijn ingezet," aldus Dielissen. "Last but not least is training van alle stakeholders van groot belang. Zowel op het gebied van financiële producten als aftersales- en serviceniveau zullen specifieke programma’s worden ontwikkeld voor met name het dealernetwerk."