Schuldenlast door private lease neemt toe

Toezichthouders (zoals de AFM) en banken in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten maken zich steeds meer zorgen over de enorme schuldenlast die is ontstaan door de populaire private lease van personenauto’s. Autoriteiten uit beide landen gaan daarom onderzoeken hoe de markt voor autofinancieringen strakker geregeld kan worden.

Bezorgdheid over private lease neemt toe

Volgens de Britse Financial Conduct Authority heeft de opkomst van die constructies ‘geleid tot een structurele verandering in de manier waarop Britten een auto kopen’. Alleen al in Groot-Brittannië is het bedrag aan autofinancieringen de laatste vijf jaar met minstens 20 procent per jaar toegenomen tot nu meer dan 35 miljard euro. Maar de financiële instellingen kijken volgens de FCA lang niet altijd of de persoon die het leasecontract afsluit dat wel kan betalen. Dat is nog versterkt door de opkomst van ‘loan sharks’, pseudobanken en dergelijke die wel even snel een financiering kunnen regelen. Een groter gevaar is nog dat de restwaarde van de auto’s veel lager blijkt uit te komen dan wat de lessee aan het eind van het contract moet terugbetalen. In de financiële wereld wordt al gevreesd dat niet-terugbetaalde autofinancieringen kunnen leiden tot een soortgelijke crash als wat er in 2007 met hypotheken gebeurde.

Reacties

Jammer dat dit artikel de indruk wekt dat “we” de verkeerde kant op roeien met Private Lease.
In Groot Brittanië en de US zijn Private Leasecontracten ordinaire financieringen waarbij de klant de gehele aankoopsom per saldo dient te betalen, gelijk aan “Huurkoop” bij ons.
Het Nederlandse Private Lease is een vorm van huur-verhuur waarbij na afloop van de leaseperiode de auto teruggaat naar de leasemij. Kortom: onze vorm van private lease is een heel andere tak van sport met veel minder blessure-gevaar. Indien de leasemij een redelijke vergoeding verlangt bij voortijdige beëindiging is er weinig aan de hand.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Inderdaad is operational lease een andere vorm dan hierboven beschreven.

Als je ziet hoe goed het in Nederland geregeld is dan verwacht ik juist het tegenovergestelde van wat de ervaringen elders mogelijk zijn.

Waar wel gevaar in ka steken is de onwetenheid van de consument bij veranderingen tijdens het contractduur die mogelijk invloed kunnen hebben. Als men bijvoorbeeld het contract voortijdig wenst te beindigen en hiervoor een behoorlijke boete moet brralen en geen no claim meer heeft om gunstig een eigen gekochte auto te verzekeren.

Bovendien is een private lease nu voor een financiering te noemen door de bkr tegistratie van c.a. 65 % van de totale leaseprijs.

Feit blijft dat de markt verandert en men anders / bewuster naar mobiliteit kijkt.

Geplaatst door: Uw Auto Adviseur op
Schuldenlast door private lease neemt toe - Automobielmanagement.nl

Schuldenlast door private lease neemt toe

Toezichthouders (zoals de AFM) en banken in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten maken zich steeds meer zorgen over de enorme schuldenlast die is ontstaan door de populaire private lease van personenauto’s. Autoriteiten uit beide landen gaan daarom onderzoeken hoe de markt voor autofinancieringen strakker geregeld kan worden.

Bezorgdheid over private lease neemt toe

Volgens de Britse Financial Conduct Authority heeft de opkomst van die constructies ‘geleid tot een structurele verandering in de manier waarop Britten een auto kopen’. Alleen al in Groot-Brittannië is het bedrag aan autofinancieringen de laatste vijf jaar met minstens 20 procent per jaar toegenomen tot nu meer dan 35 miljard euro. Maar de financiële instellingen kijken volgens de FCA lang niet altijd of de persoon die het leasecontract afsluit dat wel kan betalen. Dat is nog versterkt door de opkomst van ‘loan sharks’, pseudobanken en dergelijke die wel even snel een financiering kunnen regelen. Een groter gevaar is nog dat de restwaarde van de auto’s veel lager blijkt uit te komen dan wat de lessee aan het eind van het contract moet terugbetalen. In de financiële wereld wordt al gevreesd dat niet-terugbetaalde autofinancieringen kunnen leiden tot een soortgelijke crash als wat er in 2007 met hypotheken gebeurde.

Reacties

Jammer dat dit artikel de indruk wekt dat “we” de verkeerde kant op roeien met Private Lease.
In Groot Brittanië en de US zijn Private Leasecontracten ordinaire financieringen waarbij de klant de gehele aankoopsom per saldo dient te betalen, gelijk aan “Huurkoop” bij ons.
Het Nederlandse Private Lease is een vorm van huur-verhuur waarbij na afloop van de leaseperiode de auto teruggaat naar de leasemij. Kortom: onze vorm van private lease is een heel andere tak van sport met veel minder blessure-gevaar. Indien de leasemij een redelijke vergoeding verlangt bij voortijdige beëindiging is er weinig aan de hand.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Inderdaad is operational lease een andere vorm dan hierboven beschreven.

Als je ziet hoe goed het in Nederland geregeld is dan verwacht ik juist het tegenovergestelde van wat de ervaringen elders mogelijk zijn.

Waar wel gevaar in ka steken is de onwetenheid van de consument bij veranderingen tijdens het contractduur die mogelijk invloed kunnen hebben. Als men bijvoorbeeld het contract voortijdig wenst te beindigen en hiervoor een behoorlijke boete moet brralen en geen no claim meer heeft om gunstig een eigen gekochte auto te verzekeren.

Bovendien is een private lease nu voor een financiering te noemen door de bkr tegistratie van c.a. 65 % van de totale leaseprijs.

Feit blijft dat de markt verandert en men anders / bewuster naar mobiliteit kijkt.

Geplaatst door: Uw Auto Adviseur op