CBS: leasetarieven dieselauto’s dalen hardst

De tarieven voor leaseauto’s gingen in het tweede kwartaal met 0,7 procent omlaag. De prijzen voor dieselauto’s gingen daarbij het hardst omlaag – een doorsnee dieselauto kost in de lease een procent minder dan in het eerste kwartaal. Benzineauto’s bleven vrijwel ongewijzigd in leaseprijs. Dit en meer blijk uit de jongste cijfers van het CBS, bewerkt door AUMACON.

leaseprijs

Terwijl het overall prijsniveau in de leasemarkt dus onder druk staat, is de prijsontwikkeling van de allerkleinste (A-segment) auto’s aan het stabiliseren. Vergeleken met het eerste kwartaal daalden de tarieven van de kleinste auto’s in het tweede kwartaal slechts met 0,1 procent. Ook de tarieven in het B- en C-segment bleven op of iets onder de mutatie van de marktindex. Uitschieters zijn de prijzen in het D-segment (met 1,3% de sterkste daling) en E-segment (0,4 procent stijging).

Sinds ijkjaar 2010 (waarin alle leaseindices op 100 punten zijn gesteld) zijn de leaseprijzen van de verschillende modelsegmenten stevig uiteen gaan lopen. Zo staat het A-segment in Q2-2017 inmiddels op een index van 123,1 punten, en staat het naastgelegen B-segment nu op 108,5 punten. Opmerkelijk is dat het E-segment in diezelfde tijd gedaald en in Q2-2017 nog slechts op 95,9 punten staat. De prijsindices van de overige segmenten bereikten in diezelfde tijd waarden tussen 99 en 105 punten.
Meer cijfers op www.carmonitor.nl

CBS: leasetarieven dieselauto’s dalen hardst - Automobielmanagement.nl

CBS: leasetarieven dieselauto’s dalen hardst

De tarieven voor leaseauto’s gingen in het tweede kwartaal met 0,7 procent omlaag. De prijzen voor dieselauto’s gingen daarbij het hardst omlaag – een doorsnee dieselauto kost in de lease een procent minder dan in het eerste kwartaal. Benzineauto’s bleven vrijwel ongewijzigd in leaseprijs. Dit en meer blijk uit de jongste cijfers van het CBS, bewerkt door AUMACON.

leaseprijs

Terwijl het overall prijsniveau in de leasemarkt dus onder druk staat, is de prijsontwikkeling van de allerkleinste (A-segment) auto’s aan het stabiliseren. Vergeleken met het eerste kwartaal daalden de tarieven van de kleinste auto’s in het tweede kwartaal slechts met 0,1 procent. Ook de tarieven in het B- en C-segment bleven op of iets onder de mutatie van de marktindex. Uitschieters zijn de prijzen in het D-segment (met 1,3% de sterkste daling) en E-segment (0,4 procent stijging).

Sinds ijkjaar 2010 (waarin alle leaseindices op 100 punten zijn gesteld) zijn de leaseprijzen van de verschillende modelsegmenten stevig uiteen gaan lopen. Zo staat het A-segment in Q2-2017 inmiddels op een index van 123,1 punten, en staat het naastgelegen B-segment nu op 108,5 punten. Opmerkelijk is dat het E-segment in diezelfde tijd gedaald en in Q2-2017 nog slechts op 95,9 punten staat. De prijsindices van de overige segmenten bereikten in diezelfde tijd waarden tussen 99 en 105 punten.
Meer cijfers op www.carmonitor.nl