De winnaar van de Zakenauto van het Jaar 2018 – de Opel Astra – onderstreept dat ook een auto uit het betaalbare middenklasse segment zeker businessclass kwaliteiten in huis kan hebben. Na een moeilijke periode heeft het Duitse merk zich op indrukwekkende wijze teruggevochten. Belangrijke troefkaart is daarbij dat Opel nu ook de geavanceerde sterke en toch ook zuinige motoren beschikbaar heeft die veeleisende zakelijke gebruikers doorgaans verwachten.

Hogere klasse 

Met name de Astra Sports Tourer is met zijn extra ruimte en dynamische maar toch ook ingetogen design een populaire keuze bij lease-, fleet- en andere zakelijke rijders. De Zakenauto van het Jaar-vakjury stelt vast dat de Astra qua rijervaring niet onderdoet voor een model uit een hogere klasse. 

Juryvoorzitter Peter Brouwer, hoofdredacteur van vakblad Automobiel Management: "Opel maakt een indrukwekkende comeback mee en onderscheidt zich onder andere door zijn uitrusting. Verrassend geavanceerde techniek wordt betaalbaar gemaakt of zelfs standaard geleverd. Ook met een wat smallere beurs kunnen zakelijke rijders zodoende profiteren van hoogwaardige comfort- en veiligheidstechniek. Een misschien minder bekend voorbeeld is hun aandacht voor speciale gezondheidsstoelen. Zoiets verwacht je eerder in een veel hoger segment van de zakenautomarkt."

Als runner-up in de Zakenauto van het Jaar verkiezing 2018 eindigde de BMW 2-serie, die bewijst dat ook een BMW heel goed voorwielaandrijving kan hebben. De derde plaats ging naar de Mercedes E-klasse.

Peugeot 5008 wint belofteprijs ‘Beste Nieuwkomer 2018’ voor de zakelijke markt

De belofteprijs ‘Beste Nieuwkomer’ gaat dit jaar naar de Peugeot 5008. Daarmee onderstreept de vakjury dat deze relatief jonge grote Peugeot cross-over zich in de praktijk weliswaar nog moet bewijzen, maar veel belooft voor de toekomst.

Hij oogt iets minder slank dan een 3008, maar biedt daarvoor in ruil enorm veel ruimte. Het interieur- en rijcomfort staan op hoog niveau en Peugeot verdient lof voor zijn gedurfde dashboard concept en een ruime uitrusting. Ook de 5008 biedt veel auto voor zijn geld. Peugeot scoort hoog met zijn professionele dealers en hoge klanttevredenheid."

Praktijkprijs

De Zakenauto van het Jaar is een praktijkprijs. De auto’s moeten zich op alle gebieden op de weg hebben bewezen, zeker qua kosten. De vakjury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen in Nederland (LeasePlan, Athlon Car Lease, Alphabet en Arval), vertegenwoordigers van grote fleetowners (BAM Groep, Siemens, Enexis en CapGemini), onafhankelijke lease-experts en ervaren vakjournalisten.

De jury wordt voorgezeten door de hoofdredacteur van het vakblad Automobiel Management (AM), de initiator van de prijs. De allereerste Zakenauto van het Jaar – in 1987 – was de Mercedes-Benz 190.

Peug