Leaserijder vaak de pineut bij wisseling van baan

VZR constateert in het afgelopen halfjaar een toename van 25% in klachten over autoregelingen. Veel leaserijders die wisselen van baan worden namelijk geconfronteerd met hoge afkoopsommen van de huidige leaseauto. Vaak zijn deze buitensporig en niet zelden bedraagt de rekening zomaar 10.000 euro.

leaserijder

Als een werkgever een leaseauto eerder dan gepland inlevert bij de leasemaatschappij, krijgt de werkgever hiervoor een (gepeperde) rekening gepresenteerd, de afkoopsom. Deze rekening wordt vaak zonder pardon volledig doorgeschoven naar de werknemer.

In bijna de helft (47%) van alle autoregelingen is er sprake van een afkoopregeling bij het voortijdig beëindigen van het dienstverband. Dit was vroeger met name het geval bij auto’s die ‘boven budget’ waren, echter, steeds vaker betreft dit ook de reguliere leaseauto.

VZR vindt dat werkgevers een zorgplicht hebben om de auto eerst een andere bestemming binnen het bedrijf te geven en de eventuele afkoopsom zo goed mogelijk uit te onderhandelen met de leasemaatschappij. Verder moet het schadebedrag van het vroegtijdig inleveren realistisch zijn en mag de werkgever geen BTW doorberekenen.

In 2017 berichtte VZR al over hoge afkoopsommen. Echter, door de krapte op de arbeidsmarkt nemen de problemen nu in volume toe. Jan van Delft, voorzitter VZR hierover: "VZR ontving het laatste half jaar vier keer zoveel vragen over afkoopsommen. Wij zijn continu bezig met het narekenen van afkoopsommen en het uitvoeren van second opinions, dit loopt de spuigaten uit. Het is zaak dat werkgevers hun verantwoording nemen en het er niet op aan laten komen."

 

Reacties

Voor medewerkers die te maken krijgen met een schadeclaim voor vervroegd inleveren van de leaseauto is het niet eenvoudig verweer te voeren. De werkgever is meestal niet echt gemotiveerd om zich tegen de factuur voor afkoopkosten van de leasemij te verzetten, want “we belasten het toch door aan de vertrekkende werknemer”. Met een dergelijke houding voorbij wordt gegaan aan de wettelijke plicht om (desgevraagd) de hoogte van de schade te verklaren. Bovendien moet het eenieder duidelijk zijn dat de afkoopkosten altijd vrij van BTW zijn.
Wie behoefte heeft aan support bij de afwikkeling kan rekenen op de VZR; op basis van een beperkt aantal gegevens kan immers al worden vastgesteld of een claim wel of niet redelijk genoemd kan worden. Voor de die-hards die het heel precies willen weten is ook een uitgebreid onderzoek beschikbaar, zij het dat dan meer gegevens nodig zijn.
De praktijk heeft inmiddels al duidelijk laten zien dat de VZR quick scan in veruit de meeste gevallen al voldoende houvast biedt om de (ex) werkgever tot bijstelling van de afkoopkosten van duizenden Euro’s te bewegen, al dan niet na correctie van de afkoopfactuur van de leasemaatschappij.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Hier ligt ook een taak voor werknemer. Hij/Zij zal het meenemen van de leaseauto in zijn salarisonderhandelingen moeten bespreken. En werkgevers zullen op hun beurt zo’n overname moeten accepteren. Voor de leasemaatschappij is het een commerciele kans. In de Automatiseringsbranche is dit meer regel dan uitzondering.

Geplaatst door: Arjan Overbeeke op
Leaserijder vaak de pineut bij wisseling van baan - Automobielmanagement.nl

Leaserijder vaak de pineut bij wisseling van baan

VZR constateert in het afgelopen halfjaar een toename van 25% in klachten over autoregelingen. Veel leaserijders die wisselen van baan worden namelijk geconfronteerd met hoge afkoopsommen van de huidige leaseauto. Vaak zijn deze buitensporig en niet zelden bedraagt de rekening zomaar 10.000 euro.

leaserijder

Als een werkgever een leaseauto eerder dan gepland inlevert bij de leasemaatschappij, krijgt de werkgever hiervoor een (gepeperde) rekening gepresenteerd, de afkoopsom. Deze rekening wordt vaak zonder pardon volledig doorgeschoven naar de werknemer.

In bijna de helft (47%) van alle autoregelingen is er sprake van een afkoopregeling bij het voortijdig beëindigen van het dienstverband. Dit was vroeger met name het geval bij auto’s die ‘boven budget’ waren, echter, steeds vaker betreft dit ook de reguliere leaseauto.

VZR vindt dat werkgevers een zorgplicht hebben om de auto eerst een andere bestemming binnen het bedrijf te geven en de eventuele afkoopsom zo goed mogelijk uit te onderhandelen met de leasemaatschappij. Verder moet het schadebedrag van het vroegtijdig inleveren realistisch zijn en mag de werkgever geen BTW doorberekenen.

In 2017 berichtte VZR al over hoge afkoopsommen. Echter, door de krapte op de arbeidsmarkt nemen de problemen nu in volume toe. Jan van Delft, voorzitter VZR hierover: "VZR ontving het laatste half jaar vier keer zoveel vragen over afkoopsommen. Wij zijn continu bezig met het narekenen van afkoopsommen en het uitvoeren van second opinions, dit loopt de spuigaten uit. Het is zaak dat werkgevers hun verantwoording nemen en het er niet op aan laten komen."

 

Reacties

Voor medewerkers die te maken krijgen met een schadeclaim voor vervroegd inleveren van de leaseauto is het niet eenvoudig verweer te voeren. De werkgever is meestal niet echt gemotiveerd om zich tegen de factuur voor afkoopkosten van de leasemij te verzetten, want “we belasten het toch door aan de vertrekkende werknemer”. Met een dergelijke houding voorbij wordt gegaan aan de wettelijke plicht om (desgevraagd) de hoogte van de schade te verklaren. Bovendien moet het eenieder duidelijk zijn dat de afkoopkosten altijd vrij van BTW zijn.
Wie behoefte heeft aan support bij de afwikkeling kan rekenen op de VZR; op basis van een beperkt aantal gegevens kan immers al worden vastgesteld of een claim wel of niet redelijk genoemd kan worden. Voor de die-hards die het heel precies willen weten is ook een uitgebreid onderzoek beschikbaar, zij het dat dan meer gegevens nodig zijn.
De praktijk heeft inmiddels al duidelijk laten zien dat de VZR quick scan in veruit de meeste gevallen al voldoende houvast biedt om de (ex) werkgever tot bijstelling van de afkoopkosten van duizenden Euro’s te bewegen, al dan niet na correctie van de afkoopfactuur van de leasemaatschappij.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Hier ligt ook een taak voor werknemer. Hij/Zij zal het meenemen van de leaseauto in zijn salarisonderhandelingen moeten bespreken. En werkgevers zullen op hun beurt zo’n overname moeten accepteren. Voor de leasemaatschappij is het een commerciele kans. In de Automatiseringsbranche is dit meer regel dan uitzondering.

Geplaatst door: Arjan Overbeeke op