Onderzoek ING naar middelgrote leasemaatschappijen

Het gunstige financiële profiel van middelgrote autoleasemaatschappijen zorgt ervoor dat ze in een neergaande markt minder last hebben van schommelingen in restwaarderesultaten. Dat blijkt uit eigen onderzoek van ING.

De studie ‘Middelgrote autoleasemaatschappijen – de kracht van een middenpositie’ is gedaan door ING Lease Nederland en ING Economisch Bureau. Om de kennis van objecten en van de autoleasemarkt blijvend te vergroten hebben zij een studie geschreven over de markt waarin circa honderdveertig bedrijven opereren met een wagenpark van honderdvijftig tot tienduizend stuks en een gezamenlijke omzet van 2,2 miljard euro. De allergrootste en de heel kleine autoleasemaatschappijen blijven buiten beschouwing. Succesfactoren, winstcomponenten, omgevingsfactoren en toekomstverwachtingen staan centraal.

Edgar Sandberg, senior assetspecialist automotive van ING Lease Nederland: "De kracht van middelgrote leasemaatschappijen ligt in objectkennis, klantenkennis en flexibiliteit in de dienstverlening. Een hoge kwaliteit van het ict-systeem is een belangrijke voorwaarde om deze te benutten. Hoewel de meeste partijen met geavanceerde systemen werken, is hier zeker nog winst te behalen." Lokale klantbenadering is ook van belang. "Een natuurlijke doelgroep voor middelgrote autoleasemaatschappijen is het lokale mkb. De wijze waarop het leasebedrijf lokaal is ingeworteld, speelt een belangrijke rol." Een derde succesfactor is een gunstige verhouding tussen het leasetarief en de kwaliteit van de service.

Valkuilen zijn er ook, bijvoorbeeld voor de dealergelieerden."Binnen een autodealergroep is het leasebedrijf vaak een van de goed presterende onderdelen. Op dit moment staan de retailactiviteiten fors onder druk. De dealergroep en financier moeten samen voorkomen dat een mindere prestatie bij een gelieerde groepsmaatschappij gevolgen heeft voor de leencapaciteit van het leasebedrijf."

Een bedrijfsomvang van vijfhonderd eenheden in het wagenpark wordt voor een autoleasemaatschappij op termijn als minimum gezien om rendabel te zijn.

 ING-rapport Middelgrote Autoleasemaatschappijen juli 2010.
Onderzoek ING naar middelgrote leasemaatschappijen - Automobielmanagement.nl

Onderzoek ING naar middelgrote leasemaatschappijen

Het gunstige financiële profiel van middelgrote autoleasemaatschappijen zorgt ervoor dat ze in een neergaande markt minder last hebben van schommelingen in restwaarderesultaten. Dat blijkt uit eigen onderzoek van ING.

De studie ‘Middelgrote autoleasemaatschappijen – de kracht van een middenpositie’ is gedaan door ING Lease Nederland en ING Economisch Bureau. Om de kennis van objecten en van de autoleasemarkt blijvend te vergroten hebben zij een studie geschreven over de markt waarin circa honderdveertig bedrijven opereren met een wagenpark van honderdvijftig tot tienduizend stuks en een gezamenlijke omzet van 2,2 miljard euro. De allergrootste en de heel kleine autoleasemaatschappijen blijven buiten beschouwing. Succesfactoren, winstcomponenten, omgevingsfactoren en toekomstverwachtingen staan centraal.

Edgar Sandberg, senior assetspecialist automotive van ING Lease Nederland: "De kracht van middelgrote leasemaatschappijen ligt in objectkennis, klantenkennis en flexibiliteit in de dienstverlening. Een hoge kwaliteit van het ict-systeem is een belangrijke voorwaarde om deze te benutten. Hoewel de meeste partijen met geavanceerde systemen werken, is hier zeker nog winst te behalen." Lokale klantbenadering is ook van belang. "Een natuurlijke doelgroep voor middelgrote autoleasemaatschappijen is het lokale mkb. De wijze waarop het leasebedrijf lokaal is ingeworteld, speelt een belangrijke rol." Een derde succesfactor is een gunstige verhouding tussen het leasetarief en de kwaliteit van de service.

Valkuilen zijn er ook, bijvoorbeeld voor de dealergelieerden."Binnen een autodealergroep is het leasebedrijf vaak een van de goed presterende onderdelen. Op dit moment staan de retailactiviteiten fors onder druk. De dealergroep en financier moeten samen voorkomen dat een mindere prestatie bij een gelieerde groepsmaatschappij gevolgen heeft voor de leencapaciteit van het leasebedrijf."

Een bedrijfsomvang van vijfhonderd eenheden in het wagenpark wordt voor een autoleasemaatschappij op termijn als minimum gezien om rendabel te zijn.

 ING-rapport Middelgrote Autoleasemaatschappijen juli 2010.