Dudenhöffer: ‘Autofabrikant stuurt richting senior’

Senioren die misschien wat lichamelijke probleempjes krijgen, willen graag een auto die het hen gemakkelijk maakt maar die moet er niet uitzien als een ouwelullenbak. Professor Dudenhöffer van het CAR-instituut constateert dat de fabrikanten bewust of onbewust richting senioren sturen.

Wijd openende deuren, een hogere zitpositie, een goed zicht rondom en een elektronische hulpmiddelen kunnen de mobiliteit voor ouderen enorm vergemakkelijken, zonder dat men dat aan de buitenkant van de auto ziet. Want wie zich nog jong voelt, wil geen typische ouwelullenauto.  "Voor veel oudere mensen is een suv de ideale oplossing", vindt auto-expert Ferdinand Dudenhöffer van het CAR-instituut van de universiteit van Duisburg-Essen. Die modellen komen niet als oubollig over maar hebben een ergonomie die voor senioren beter is. Dat geldt ook voor veel vans (busjes) maar die spreken de meeste ouderen minder aan.  "Ouderen willen laten zien dat ze nog bergen beklimmen kunnen en ze willen niet in een auto rijden met de charme van een schoenendoos", zo meldt de professor.
Twintig jaar geleden was de gemiddelde leeftijd van de koper van een nieuwe auto nog midden veertig. Maar inmiddels is het 52. En de markt van suv’s snort als een kacheltje. Ook de afzet van systemen die de berijder assisteren, neemt toe. Die werken niet alleen als oppasser om aanrijdingen en ongelukken te helpen voorkomen, maar ze kunnen vaak ook lichamelijke gebreken van de oudere compenseren. Sensors en camera’s kunnen het inparkeren vergemakkelijken als het lichaam niet meer zo beweeglijk is. Cruise control en stopstartsystemen verlagen de belasting van de benen. "Bewust of onbewust sturen de autofabrikanten in de richting van de senior", aldus Dudenhöffer. "Ze bieden steeds meer suv’s aan en steeds meer hulpsystemen." (bron: Automobilwoche)

 

 

 

 

Dudenhöffer: ‘Autofabrikant stuurt richting senior’ - Automobielmanagement.nl

Dudenhöffer: ‘Autofabrikant stuurt richting senior’

Senioren die misschien wat lichamelijke probleempjes krijgen, willen graag een auto die het hen gemakkelijk maakt maar die moet er niet uitzien als een ouwelullenbak. Professor Dudenhöffer van het CAR-instituut constateert dat de fabrikanten bewust of onbewust richting senioren sturen.

Wijd openende deuren, een hogere zitpositie, een goed zicht rondom en een elektronische hulpmiddelen kunnen de mobiliteit voor ouderen enorm vergemakkelijken, zonder dat men dat aan de buitenkant van de auto ziet. Want wie zich nog jong voelt, wil geen typische ouwelullenauto.  "Voor veel oudere mensen is een suv de ideale oplossing", vindt auto-expert Ferdinand Dudenhöffer van het CAR-instituut van de universiteit van Duisburg-Essen. Die modellen komen niet als oubollig over maar hebben een ergonomie die voor senioren beter is. Dat geldt ook voor veel vans (busjes) maar die spreken de meeste ouderen minder aan.  "Ouderen willen laten zien dat ze nog bergen beklimmen kunnen en ze willen niet in een auto rijden met de charme van een schoenendoos", zo meldt de professor.
Twintig jaar geleden was de gemiddelde leeftijd van de koper van een nieuwe auto nog midden veertig. Maar inmiddels is het 52. En de markt van suv’s snort als een kacheltje. Ook de afzet van systemen die de berijder assisteren, neemt toe. Die werken niet alleen als oppasser om aanrijdingen en ongelukken te helpen voorkomen, maar ze kunnen vaak ook lichamelijke gebreken van de oudere compenseren. Sensors en camera’s kunnen het inparkeren vergemakkelijken als het lichaam niet meer zo beweeglijk is. Cruise control en stopstartsystemen verlagen de belasting van de benen. "Bewust of onbewust sturen de autofabrikanten in de richting van de senior", aldus Dudenhöffer. "Ze bieden steeds meer suv’s aan en steeds meer hulpsystemen." (bron: Automobilwoche)