Helft Nederlanders wil privacy inleveren voor lagere autopremie

Ongeveer de helft van de Nederlandse autobezitters is bereid verzekeraars additionele persoonlijke informatie te verschaffen om een lagere premie te krijgen voor zijn autoverzekering.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘The digital prize – Taking customer connection to a new level’ van PricewaterhouseCoopers.

Internet

Volgena PwC lijkt deze 50 procent hoog, maar scoort Nederland daarmee wereldwijd het laagst. "We stellen blijkbaar nog vaak onze privacy boven economisch gewin", stelt PwC’er Joost Petit. "Maar dit kan ook in Nederland wel eens snel gaan veranderen met de opkomst van een generatie die zowat verweven is met internet, sociale media en mobiele technologie."

Usage based Insurance

Ook de verwachting van een persoonlijker aanbod werkt volgens PwC de transformatie naar usage based insurance (UBI) verder in de hand, ofwel een verzekering waarbij je betaalt naar gebruik. Petit: ‘Wij denken dat in de komende vijf tot tien jaar circa 30 tot 40 procent van alle Nederlandse autoverzekeringen een UBI-component zal gaan bevatten."

Vooral in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk bestaan volgens Petit al interessante UBI-oplossingen die naar Nederland overwaaien of dat binnenkort zullen doen. Bijvoorbeeld het kastje in de auto dat het rijgedrag monitort. Goed rijgedrag wordt beloond met een tot 35% lagere premie. Gebruikers worden dus niet meer simpelweg op basis van statistieken of leeftijd beoordeeld.’

Reacties
Helft Nederlanders wil privacy inleveren voor lagere autopremie - Automobielmanagement.nl

Helft Nederlanders wil privacy inleveren voor lagere autopremie

Ongeveer de helft van de Nederlandse autobezitters is bereid verzekeraars additionele persoonlijke informatie te verschaffen om een lagere premie te krijgen voor zijn autoverzekering.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘The digital prize – Taking customer connection to a new level’ van PricewaterhouseCoopers.

Internet

Volgena PwC lijkt deze 50 procent hoog, maar scoort Nederland daarmee wereldwijd het laagst. "We stellen blijkbaar nog vaak onze privacy boven economisch gewin", stelt PwC’er Joost Petit. "Maar dit kan ook in Nederland wel eens snel gaan veranderen met de opkomst van een generatie die zowat verweven is met internet, sociale media en mobiele technologie."

Usage based Insurance

Ook de verwachting van een persoonlijker aanbod werkt volgens PwC de transformatie naar usage based insurance (UBI) verder in de hand, ofwel een verzekering waarbij je betaalt naar gebruik. Petit: ‘Wij denken dat in de komende vijf tot tien jaar circa 30 tot 40 procent van alle Nederlandse autoverzekeringen een UBI-component zal gaan bevatten."

Vooral in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk bestaan volgens Petit al interessante UBI-oplossingen die naar Nederland overwaaien of dat binnenkort zullen doen. Bijvoorbeeld het kastje in de auto dat het rijgedrag monitort. Goed rijgedrag wordt beloond met een tot 35% lagere premie. Gebruikers worden dus niet meer simpelweg op basis van statistieken of leeftijd beoordeeld.’

Reacties