Berlingo-rijder gaat vaak te hard

Eigenaren van een Citroën Berlingo rijden relatief vaker te hard dan wie in een BMW, Audi of Mercedes rondtoert. Ook met kleinere auto’s als de VW Golf, Ford Focus of VW Polo worden veel snelheidsovertredingen begaan.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Het BVV heeft alle bekeuringen voor te hard rijden in België van vorig jaar bekeken. Het onderzoek bevestigt in de eerste plaats het beeld dat de bestuurders van ‘snelle’ Duitse auto’s inderdaad vaak in de fout gaan. BMW-bestuurders zijn bijvoorbeeld goed voor ruim 9 procent van alle PV’s terwijl het merk nog geen 6 procent van het Belgische wagenpark uitmaakt.

Maar tegelijk wordt de idee dat berijders van een Citroën Berlingo nogal bedaagd zijn fors onderuit gehaald. Weliswaar ‘scoort’ die auto maar 1,46 procent van alle bekeuringen maar de Berlingo vertegenwoordigt ook maar 1,31 procent van het wagenpark. "We moeten het cliché van de hardrijder dus bijstellen. Iedereen rijdt te snel en wij lijken het ook meer te tolereren," aldus Koen Peeters van het instituut tegenover De Standaard.

Berlingo-rijder gaat vaak te hard - Automobielmanagement.nl

Berlingo-rijder gaat vaak te hard

Eigenaren van een Citroën Berlingo rijden relatief vaker te hard dan wie in een BMW, Audi of Mercedes rondtoert. Ook met kleinere auto’s als de VW Golf, Ford Focus of VW Polo worden veel snelheidsovertredingen begaan.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Het BVV heeft alle bekeuringen voor te hard rijden in België van vorig jaar bekeken. Het onderzoek bevestigt in de eerste plaats het beeld dat de bestuurders van ‘snelle’ Duitse auto’s inderdaad vaak in de fout gaan. BMW-bestuurders zijn bijvoorbeeld goed voor ruim 9 procent van alle PV’s terwijl het merk nog geen 6 procent van het Belgische wagenpark uitmaakt.

Maar tegelijk wordt de idee dat berijders van een Citroën Berlingo nogal bedaagd zijn fors onderuit gehaald. Weliswaar ‘scoort’ die auto maar 1,46 procent van alle bekeuringen maar de Berlingo vertegenwoordigt ook maar 1,31 procent van het wagenpark. "We moeten het cliché van de hardrijder dus bijstellen. Iedereen rijdt te snel en wij lijken het ook meer te tolereren," aldus Koen Peeters van het instituut tegenover De Standaard.