Afgezien van persoonlijke sponsors en teamsponsors, waren het BMW Nederland en Porsche-importeur Pon die mede hebben geprofiteerd van de populariteit van het evenement. Voor BMW was binnen het overvolle raceprogramma tijd vrijgemaakt voor een 25 minuten durende demonstratierace met klassieke racewagens en hun vroegere berijders. In het rennerskwartier was naast de onderkomens van de racewagens een aparte tent, waar zo’n vierhonderd mensen de nieuwe BMW 7-Serie hebben bekeken. BMW liet weten dat er na drie zogenaamde ‘closed room presentations’ inmiddels 26 exemplaren van de nieuwe 7-Serie zijn verkocht, waarvan veertig procent met lange wielbasis.

 

BMW-dealers

 

De Nederlandse importeur had vanuit het BMW Privilege-programma op zaterdag en zondag plaats voor maximaal 240 gasten. De kaarten daarvoor waren binnen enkele uren uitverkocht. De gasten konden gebruikmaken van de vip-parkeerplaats bij de BMW Driving Experience (de voormalige Rob Slotemaker Anti-Slipschool) en van de shuttles naar en van de paddock. Ook dealers konden hun relaties uitnodigen voor de bezichtiging van de nieuwe 7-Serie te laten zien en een tour door de BMW Classic tent. De vijfde en laatste voorpresentatie van de 7-Serie vindt dit weekend plaats op de KLM Open, eveneens in Zandvoort.


Crash Porsche 

Porsche Targa’s waren te bewonderen tijdens een demonstratierit in het kader van het 50-jarig jubileum van de open versie, maar ook in het Porsche-dorp in de paddock pakte het merk flink uit. Zo was er de Porsche 917K waarmee in 1971 Gijs van Lennep en Helmut Marko de 24 uur van Le Mans wonnen. In het rennerskwartier stonden er van alle zeven generaties fraaie exemplaren. Langs de oprijlaan van het Circuit Park Zandvoort was een terrein ingeruimd voor klassieke Porsches en op het parkeerterrein achter de hoofdtribune konden Targa-eigenaren hun auto parkeren om zich vandaaruit op te stellen voor de demonstratierondes. In totaal had importeur Pon duizend klanten uitgenodigd.

De klassieke en moderne versies reden op zondagmidddag in colonne maar wel op snelheid over het circuit. De leus ‘motor racing is dangerous’ gaat ook op voor demorondjes, wat duidelijk werd toen een Targa crashte in de Gerlach-bocht in het zicht van duizenden bezoekers. Gelukkig bleven de verwondingen van de bestuurder en zijn zoontje volgens insiders nog beperkt, dank zij het (slechts) dragen van heupgordels. (HHemmes).