Autotrader: 37% auto-aankopen beïnvloed door kind

Bijna een op de vier ouders (37%) in het Verenigd Koninkrijk zegt dat de kinderen de aanschaf van hun volgende auto beïnvloeden. Sowieso is de komst van kinderen bij ruim drie kwart (78%) van de ouders het motief om een andere auto te kopen.

De resultaten komen uit een peiling die Autotrader afgelopen maand hield onder duizend ouders en kinderen tussen de 5 en 11. Doel was te achterhalen aan welke criteria de perfecte gezinswagen moet voldoen en tot op welke hoogte kinderen de aankoopbeslissing beïnvloeden.

"Er is veel onderzoek gestoken naar hoe en wanneer de keus van een autokoper kan worden beïnvloed", zegt Nathan Coe van Auto Trader. "Maar de rol van kinderen in dit proces is nauwelijks belicht. Als hen de vorm of kleur niet aanstaat of een i-Pad-aansluiting ontbreekt, bereid je dan maar voor op een hoop gezeur." De kleur is het terrein waar de lobby van kinderen het sterkste is, met achtereenvolgens rood, blauw, zwart en roze als meest favoriete tinten. Opvallend: hoewel wit momenteel de meest gewilde nieuwe autokleur is, staat wit slechts bij 2% van de kinderen bovenaan.

Na de kleur zijn comfort, maat, design en entertainmentsystemen de aspecten waar kinderen zich het sterkst voor maken. Anderzijds geven volwassenen prioriteit aan veiligheid, maatvoering en ruimte. "Autoverkopers moeten zorgen voor kindervermaak terwijl de ouders zich aan het oriënteren zijn. Ook moeten ze van een voertuig de aspecten benoemen waarvoor met name kinderen zich interesseren, zoals in-car entertainment", zegt Coe.

Autotrader: 37% auto-aankopen beïnvloed door kind - Automobielmanagement.nl

Autotrader: 37% auto-aankopen beïnvloed door kind

Bijna een op de vier ouders (37%) in het Verenigd Koninkrijk zegt dat de kinderen de aanschaf van hun volgende auto beïnvloeden. Sowieso is de komst van kinderen bij ruim drie kwart (78%) van de ouders het motief om een andere auto te kopen.

De resultaten komen uit een peiling die Autotrader afgelopen maand hield onder duizend ouders en kinderen tussen de 5 en 11. Doel was te achterhalen aan welke criteria de perfecte gezinswagen moet voldoen en tot op welke hoogte kinderen de aankoopbeslissing beïnvloeden.

"Er is veel onderzoek gestoken naar hoe en wanneer de keus van een autokoper kan worden beïnvloed", zegt Nathan Coe van Auto Trader. "Maar de rol van kinderen in dit proces is nauwelijks belicht. Als hen de vorm of kleur niet aanstaat of een i-Pad-aansluiting ontbreekt, bereid je dan maar voor op een hoop gezeur." De kleur is het terrein waar de lobby van kinderen het sterkste is, met achtereenvolgens rood, blauw, zwart en roze als meest favoriete tinten. Opvallend: hoewel wit momenteel de meest gewilde nieuwe autokleur is, staat wit slechts bij 2% van de kinderen bovenaan.

Na de kleur zijn comfort, maat, design en entertainmentsystemen de aspecten waar kinderen zich het sterkst voor maken. Anderzijds geven volwassenen prioriteit aan veiligheid, maatvoering en ruimte. "Autoverkopers moeten zorgen voor kindervermaak terwijl de ouders zich aan het oriënteren zijn. Ook moeten ze van een voertuig de aspecten benoemen waarvoor met name kinderen zich interesseren, zoals in-car entertainment", zegt Coe.