Column Ton Roks: Gutmenschen

Toen ik laatst een Mustang GT V8 in Amsterdam had opgehaald en de A2 opreed, keek een passerende handelsreiziger in een Prius me fronsend aan. Hij schudde zijn hoofd en stak zijn duim op, naar beneden.

Column Ton Roks: Gutmenschen

Inwendig sprong ik uit mijn vel, maar ik reed in waardige kalmte voort. Ik trachtte me te focussen op de zalvende roffel van de V8, maar dat misprijzen van die groene ridder bleef doorsudderen.

Terwijl ik ingehaald werd door snelrijdende Ampera’s en ander alternatief ongeregeld vroeg ik me af waarom ik me zo onheus bejegend voelde door die freelance milieu-inquisiteur. Was hij een verlicht mens, en was ik een te verachten dwaler?

Ik denk van niet. De meeste leden van de hybride-brigade willen namelijk zo goedkoop mogelijk autorijden. Als ze daarvoor in een Outlander PHEV of Ampera moeten rijden, dan doen ze dat gewoon. Ze hebben hybride of Blue of EV op hun auto staan en zijn daarmee officieel gecertificeerde Gutmenschen.

Ik betwijfel of dat het type automobilist is waarop de wereld zit te wachten. Met een alsmaar groeiende bevolking zullen we meer moeten nadenken over onze mobiliteit. Ik begrijp de focus van de overheid en de milieu-inquisitie op onze voertuigen dan ook niet. Het gaat er niet om waarin je rijdt, maar hoeveel benzine je consumeert? De man die 1000 liter opmaakt met een Mustang GT V8 moet een halve ton aan BPM betalen voor hij überhaupt de straat op mag. Iemand die 1000 liter benzine met zijn Prius verbrast hoeft maar 535 euro aan BPM af te tikken. Terwijl die 1000 liter in beide auto’s evenveel CO2 uitstoot veroorzaakt: het verbranden van een liter benzine, levert hoe dan ook ongeveer 2300 gram CO2 op.

Het foute van het huidige systeem met zijn taksgeselingen is dat vooral de autokeuze wordt beïnvloed. Zo’n nieuwe Mustang wordt door die bizarre BPM feitelijk gewoon verboden, en dat is niet juist. Akkoord, bij gelijkblijvende mobiliteit neemt het totale brandstofverbruik af als iedereen op de knieën gaat voor de hybride, maar toch zie ik het huidige systeem als een foute benadering. Het is als trachten overmatig alcoholgebruik in te dammen door grote glazen te verbieden.

Daarom zijn al die stimuleringsmaatregelen voor ‘groene’ auto’s zo’n enorme verspilling, die euro’s kunnen beter ingezet worden om mensen tot overpeinzingen te dwingen over hun mobiliteit. Nu wordt juist het tegenovergestelde gestimuleerd: het voeden van de illusie dat alles okay is, zolang je maar in een hybride rijdt. Een faliekant verkeerde gedachte, helaas met miljarden gesubsidieerd.

Reacties

Er moet een inhaalverbod komen voor die zogenaamd milieuvriendelijke autos. Die géén wegenbelasting betalen.
Dan worden ze ook gedwongen om zuiniger te rijden

Geplaatst door: Jeroen Geertsema op

Bedankt Ton, voor dit uitstekende stukje. Het kan niet vaak genoeg herhaald worden.

Geplaatst door: Eric op

Mooi stuk Ton, en helaas is het nog steeds de groene leugen…

Geplaatst door: Hennie op

De enige rechtvaardige oplossing is brandstof zwaar en overal in Europa even zwaar belasten. Ik rij hybride omdat ik het comfortabel en zuinig vind en ik tank ook nog in België. Maar blijkbaar ben je dan een automobilist waar de wereld niet op zit te wachten. Ik heb dit belastingsysteem niet verzonnen, maar maak er wel handig gebruik van. De hybriderijder daarom maar even zo weg zetten vind ik erg kort door de bocht.

Geplaatst door: Mario op

Een Mustang is voor de autoliefhebber, daar is niets op tegen. Dat het allemaal wel wat beschaafder kan en met meer respect voor onze aardse bronnen vind ik wel een punt !
De totale van wieg tot graf vervuiling incl. de gebruikskosten tellen ! En dat is niet in het voordeel van een Mustang.
Waarom geen sporthybryde Mustang op de markt brengen !?
Amerikanen spenderen en verslinden meer !

Geplaatst door: Ed op

Waarom geen goed zichtbare led informatie (groen)als de hybride op electrischiteit rijdt.

Geplaatst door: Hans Zoetbrood op

Ik heb ze allebei, een V8-biturbo met 370 PK en een Hybride met 136 PK. Beide gewoon privé bezit. Het probleem zit hem in de stekkerauto’s. Zolang de stroom wordt opgewekt door de vervuilende kolencentrales is dit de meest vervuilende auto ooit, hoe spijtig ook.

Geplaatst door: Gerard op

1 duim omlaag en TR verzint er een verhaal bij. Hij weet nu immers precies hoe het zit met de motieven van alle 100.000+ hybride-rijders (knap). En hij weet ook te melden wat de rest vd wereld daar van vindt (nog knapper). Verzint dan een drogreden mbt uitstoot 1.000 liter benzine (knapst). Erg populistisch en vanuit de onderbuik, je kunt er zo de politiek mee in. Het voorgestelde alternatief is brandhout: mensen tot overpeinzing dwingen… Het staat er echt: dwingen tot denken. En of de regering dat even wil regelen.

Geplaatst door: Marc Bolier op

Helemaal mee eens Ton. Iedere berijder van een E.V. doet dit alleen voor zijn portomonai. Volgend jaar weer allemaal dezelfde bij telling en wegenbelasting en er rijdt geen E.V. Meer over de Nederlandse wegen. Om in Nerderland het milieuprobleem aan te pakken moet Nederland eerst de voormalige Oostblok auto,s gaan keuren en ook net als de Nederlanders gewoon wegenbelasting laten betalen.

Geplaatst door: Emile op

Triest, het verhaal en de reacties. Niet bij de tijd en kortzichtig. Kom eens achter de auto’s staan als ze optrekken en adem diep in, dan praat je wel anders. En denk daarbij ook eens aan het nageslacht i.p.v. alleen aan jezelf.

Geplaatst door: Kees op

Faliekant foute voorstelling van zaken en schoffering van die berijders die bijna alleen maar op elektriciteit rijden en ik ken er vele. Het is niet fout gegaan bij de berijders, maar bij de overheid. Door alle (verkeerde) subsidies is iedereen PHEV gaan rijden, meestal op advies van accountants. De overheid bij gebruik van een EV of PHEV een laadunit ~tevens een bewijs van minstens 5x per week accu volladen moeten verplichten om aan een BPM heffing van bv 7% te kunnen honoreren, zo niet alsnog 25% innen.
Pas dan is een subsidie verantwoord en verplicht je berijders milieu bewust te acteren.

Geplaatst door: Hoenoos op

Ton Toks heeft volkomen gelijk. De gutmensch voelt zich nu eenmaal beter en verheven, dat is inherent aan de naam van het beestje.Aan alle groene ridders: Die EV’s rijden vooralsnog gewoon grotendeels op kolen, via kolencentrales. Maar imago is alles tegenwoordig. Daarom zijn de oldtimers die op lpg reden ook massaal omgebouwd naar benzine.Wat nou milieu? Alles draait om de poen, en imago. En de overheid is onnavolgbaar naief en stupide bezig, zo geeft Wiebes nu zelf al toe. 6 miljard uitgegeven en waarvoor? Grotendeels voor imago….

Geplaatst door: brenda op
Column Ton Roks: Gutmenschen - Automobielmanagement.nl

Column Ton Roks: Gutmenschen

Toen ik laatst een Mustang GT V8 in Amsterdam had opgehaald en de A2 opreed, keek een passerende handelsreiziger in een Prius me fronsend aan. Hij schudde zijn hoofd en stak zijn duim op, naar beneden.

Column Ton Roks: Gutmenschen

Inwendig sprong ik uit mijn vel, maar ik reed in waardige kalmte voort. Ik trachtte me te focussen op de zalvende roffel van de V8, maar dat misprijzen van die groene ridder bleef doorsudderen.

Terwijl ik ingehaald werd door snelrijdende Ampera’s en ander alternatief ongeregeld vroeg ik me af waarom ik me zo onheus bejegend voelde door die freelance milieu-inquisiteur. Was hij een verlicht mens, en was ik een te verachten dwaler?

Ik denk van niet. De meeste leden van de hybride-brigade willen namelijk zo goedkoop mogelijk autorijden. Als ze daarvoor in een Outlander PHEV of Ampera moeten rijden, dan doen ze dat gewoon. Ze hebben hybride of Blue of EV op hun auto staan en zijn daarmee officieel gecertificeerde Gutmenschen.

Ik betwijfel of dat het type automobilist is waarop de wereld zit te wachten. Met een alsmaar groeiende bevolking zullen we meer moeten nadenken over onze mobiliteit. Ik begrijp de focus van de overheid en de milieu-inquisitie op onze voertuigen dan ook niet. Het gaat er niet om waarin je rijdt, maar hoeveel benzine je consumeert? De man die 1000 liter opmaakt met een Mustang GT V8 moet een halve ton aan BPM betalen voor hij überhaupt de straat op mag. Iemand die 1000 liter benzine met zijn Prius verbrast hoeft maar 535 euro aan BPM af te tikken. Terwijl die 1000 liter in beide auto’s evenveel CO2 uitstoot veroorzaakt: het verbranden van een liter benzine, levert hoe dan ook ongeveer 2300 gram CO2 op.

Het foute van het huidige systeem met zijn taksgeselingen is dat vooral de autokeuze wordt beïnvloed. Zo’n nieuwe Mustang wordt door die bizarre BPM feitelijk gewoon verboden, en dat is niet juist. Akkoord, bij gelijkblijvende mobiliteit neemt het totale brandstofverbruik af als iedereen op de knieën gaat voor de hybride, maar toch zie ik het huidige systeem als een foute benadering. Het is als trachten overmatig alcoholgebruik in te dammen door grote glazen te verbieden.

Daarom zijn al die stimuleringsmaatregelen voor ‘groene’ auto’s zo’n enorme verspilling, die euro’s kunnen beter ingezet worden om mensen tot overpeinzingen te dwingen over hun mobiliteit. Nu wordt juist het tegenovergestelde gestimuleerd: het voeden van de illusie dat alles okay is, zolang je maar in een hybride rijdt. Een faliekant verkeerde gedachte, helaas met miljarden gesubsidieerd.

Reacties

Er moet een inhaalverbod komen voor die zogenaamd milieuvriendelijke autos. Die géén wegenbelasting betalen.
Dan worden ze ook gedwongen om zuiniger te rijden

Geplaatst door: Jeroen Geertsema op

Bedankt Ton, voor dit uitstekende stukje. Het kan niet vaak genoeg herhaald worden.

Geplaatst door: Eric op

Mooi stuk Ton, en helaas is het nog steeds de groene leugen…

Geplaatst door: Hennie op

De enige rechtvaardige oplossing is brandstof zwaar en overal in Europa even zwaar belasten. Ik rij hybride omdat ik het comfortabel en zuinig vind en ik tank ook nog in België. Maar blijkbaar ben je dan een automobilist waar de wereld niet op zit te wachten. Ik heb dit belastingsysteem niet verzonnen, maar maak er wel handig gebruik van. De hybriderijder daarom maar even zo weg zetten vind ik erg kort door de bocht.

Geplaatst door: Mario op

Een Mustang is voor de autoliefhebber, daar is niets op tegen. Dat het allemaal wel wat beschaafder kan en met meer respect voor onze aardse bronnen vind ik wel een punt !
De totale van wieg tot graf vervuiling incl. de gebruikskosten tellen ! En dat is niet in het voordeel van een Mustang.
Waarom geen sporthybryde Mustang op de markt brengen !?
Amerikanen spenderen en verslinden meer !

Geplaatst door: Ed op

Waarom geen goed zichtbare led informatie (groen)als de hybride op electrischiteit rijdt.

Geplaatst door: Hans Zoetbrood op

Ik heb ze allebei, een V8-biturbo met 370 PK en een Hybride met 136 PK. Beide gewoon privé bezit. Het probleem zit hem in de stekkerauto’s. Zolang de stroom wordt opgewekt door de vervuilende kolencentrales is dit de meest vervuilende auto ooit, hoe spijtig ook.

Geplaatst door: Gerard op

1 duim omlaag en TR verzint er een verhaal bij. Hij weet nu immers precies hoe het zit met de motieven van alle 100.000+ hybride-rijders (knap). En hij weet ook te melden wat de rest vd wereld daar van vindt (nog knapper). Verzint dan een drogreden mbt uitstoot 1.000 liter benzine (knapst). Erg populistisch en vanuit de onderbuik, je kunt er zo de politiek mee in. Het voorgestelde alternatief is brandhout: mensen tot overpeinzing dwingen… Het staat er echt: dwingen tot denken. En of de regering dat even wil regelen.

Geplaatst door: Marc Bolier op

Helemaal mee eens Ton. Iedere berijder van een E.V. doet dit alleen voor zijn portomonai. Volgend jaar weer allemaal dezelfde bij telling en wegenbelasting en er rijdt geen E.V. Meer over de Nederlandse wegen. Om in Nerderland het milieuprobleem aan te pakken moet Nederland eerst de voormalige Oostblok auto,s gaan keuren en ook net als de Nederlanders gewoon wegenbelasting laten betalen.

Geplaatst door: Emile op

Triest, het verhaal en de reacties. Niet bij de tijd en kortzichtig. Kom eens achter de auto’s staan als ze optrekken en adem diep in, dan praat je wel anders. En denk daarbij ook eens aan het nageslacht i.p.v. alleen aan jezelf.

Geplaatst door: Kees op

Faliekant foute voorstelling van zaken en schoffering van die berijders die bijna alleen maar op elektriciteit rijden en ik ken er vele. Het is niet fout gegaan bij de berijders, maar bij de overheid. Door alle (verkeerde) subsidies is iedereen PHEV gaan rijden, meestal op advies van accountants. De overheid bij gebruik van een EV of PHEV een laadunit ~tevens een bewijs van minstens 5x per week accu volladen moeten verplichten om aan een BPM heffing van bv 7% te kunnen honoreren, zo niet alsnog 25% innen.
Pas dan is een subsidie verantwoord en verplicht je berijders milieu bewust te acteren.

Geplaatst door: Hoenoos op

Ton Toks heeft volkomen gelijk. De gutmensch voelt zich nu eenmaal beter en verheven, dat is inherent aan de naam van het beestje.Aan alle groene ridders: Die EV’s rijden vooralsnog gewoon grotendeels op kolen, via kolencentrales. Maar imago is alles tegenwoordig. Daarom zijn de oldtimers die op lpg reden ook massaal omgebouwd naar benzine.Wat nou milieu? Alles draait om de poen, en imago. En de overheid is onnavolgbaar naief en stupide bezig, zo geeft Wiebes nu zelf al toe. 6 miljard uitgegeven en waarvoor? Grotendeels voor imago….

Geplaatst door: brenda op