Nederlander laat auto vaker staan

Nederlandse autobezitters denken steeds meer na over hun mobiliteit. Zij nemen steeds vaker maatregelen om zich zuiniger en milieuvriendelijker te verplaatsen en laten de auto ook vaker staan voor de (elektrische) fiets.

Bosch onderzoek

Auto’s met een traditionele verbrandingsmotor blijven het Nederlandse autopark domineren, maar steeds meer Nederlanders zouden bij een volgende aankoop voor een elektrische of hybride auto kiezen. Dat blijkt uit een enquête bij 1.000 Nederlandse autobezitters, uitgevoerd door iVox in opdracht van technologiebedrijf Bosch.

Voor tweederde is de auto het meest gebruikte vervoersmiddel. Eén op vier zegt de klassieke fiets het vaakst te gebruiken en 5 procent grijpt het vaakst naar de elektrische fiets. Met name de 50-plussers geven aan meestal de elektrische fiets te gebruiken. Zowat één op de drie automobilisten zegt het voorbije jaar zelf iets ondernomen te hebben om zuiniger te rijden. Mannen deden dat iets meer dan vrouwen. Bijna 80 procent van deze groep probeert zoveel mogelijk te rijden met een gelijkmatige snelheid. Ze controleren regelmatig de bandenspanning en proberen vroeger te schakelen. Amper 18 procent gebruikt het start/stop-systeem.

 Bijna 60 procent gelooft dat de elektrische auto op termijn de benzine- en dieselauto’s zal vervangen. Eén op drie denkt dat we binnen tien jaar allemaal elektrisch zullen rijden, maar de meerderheid (67 procent) denkt dat pas binnen 20 tot 30 jaar meer elektrische auto’s dan benzine- of dieselauto’s zullen rijden.

De aankoopprijs en het bereik blijven de grootste struikelblokken voor de doorbraak van de elektrische auto. Drie op vier respondenten denkt dat elektrische auto’s duurder zijn dan de klassieke diesel- en benzineauto’s en één op drie denkt ook dat ze technisch minder goed zijn. Daarnaast vindt twee op drie chauffeurs (66 procent) dat een elektrische auto minstens 500 km moet kunnen rijden zonder op te laden.

Reacties

Waarom staren die bedrijven allemaal op elektrisch rijden? De aanpassing in de infrastructuur hiervoor is gigantisch. Schaf diesel af, ga over op benzine en waterstof. CO2 is het probleem niet, NOx wel. Waterstof is de toekomst.

Geplaatst door: Thomas op
Nederlander laat auto vaker staan - Automobielmanagement.nl

Nederlander laat auto vaker staan

Nederlandse autobezitters denken steeds meer na over hun mobiliteit. Zij nemen steeds vaker maatregelen om zich zuiniger en milieuvriendelijker te verplaatsen en laten de auto ook vaker staan voor de (elektrische) fiets.

Bosch onderzoek

Auto’s met een traditionele verbrandingsmotor blijven het Nederlandse autopark domineren, maar steeds meer Nederlanders zouden bij een volgende aankoop voor een elektrische of hybride auto kiezen. Dat blijkt uit een enquête bij 1.000 Nederlandse autobezitters, uitgevoerd door iVox in opdracht van technologiebedrijf Bosch.

Voor tweederde is de auto het meest gebruikte vervoersmiddel. Eén op vier zegt de klassieke fiets het vaakst te gebruiken en 5 procent grijpt het vaakst naar de elektrische fiets. Met name de 50-plussers geven aan meestal de elektrische fiets te gebruiken. Zowat één op de drie automobilisten zegt het voorbije jaar zelf iets ondernomen te hebben om zuiniger te rijden. Mannen deden dat iets meer dan vrouwen. Bijna 80 procent van deze groep probeert zoveel mogelijk te rijden met een gelijkmatige snelheid. Ze controleren regelmatig de bandenspanning en proberen vroeger te schakelen. Amper 18 procent gebruikt het start/stop-systeem.

 Bijna 60 procent gelooft dat de elektrische auto op termijn de benzine- en dieselauto’s zal vervangen. Eén op drie denkt dat we binnen tien jaar allemaal elektrisch zullen rijden, maar de meerderheid (67 procent) denkt dat pas binnen 20 tot 30 jaar meer elektrische auto’s dan benzine- of dieselauto’s zullen rijden.

De aankoopprijs en het bereik blijven de grootste struikelblokken voor de doorbraak van de elektrische auto. Drie op vier respondenten denkt dat elektrische auto’s duurder zijn dan de klassieke diesel- en benzineauto’s en één op drie denkt ook dat ze technisch minder goed zijn. Daarnaast vindt twee op drie chauffeurs (66 procent) dat een elektrische auto minstens 500 km moet kunnen rijden zonder op te laden.

Reacties

Waarom staren die bedrijven allemaal op elektrisch rijden? De aanpassing in de infrastructuur hiervoor is gigantisch. Schaf diesel af, ga over op benzine en waterstof. CO2 is het probleem niet, NOx wel. Waterstof is de toekomst.

Geplaatst door: Thomas op