Urgenda: in de toekomst halveert het autobezit

De tijd dat iedereen een of twee eigen auto’s heeft, is binnenkort definitief voorbij. Dat zegt Marjan Minnesma, de directeur van Urgenda. Samen met E&Y werkt Urgenda aan de grote doorbraak van ev’s tot een miljoen stuks in 2020.

Het aantal auto’s in Nederland – nu 7,6 miljoen – gaat uiteindelijk halveren. "Bovendien bestaat het grootste deel niet meer uit privéauto’s, maar uit gemeenschappelijke auto’s of service-auto’s van mobility providers." Dat zegt Minnesma in de duurzame bijlage van het NRC Handelsblad. Ze haalt drie belangrijke trends aan.

Ten eerste: als je buurman een Volvo V70 heeft en jij een Tesla Roadster, waarom zou je niet eens ruilen? Alef Arendsen, oprichter van leasebedrijf The New Motion deed het. Hij ging met de V70 op vakantie naar Italië, en zijn buurman reed twee weken rond in de Tesla sportwagen.  Wat Arendsen deed, wordt steeds minder opmerkelijk. Er is een groeiend aantal bedrijven die het delen van auto’s mogelijk maakt. WeGo bijvoorbeeld bemiddelt tussen consumenten, waardoor mensen een auto van de buren kunnen rijden of, omgekeerd, hun eigen auto kunnen verhuren. Minnesma ziet deze trend naar autodelen vooral opkomen bij jongeren: "Voor de oudere generatie betekent een auto nog status en vrijheid. Jongeren zien helemaal geen vrijheid in filerijden, een parkeerplaats zoeken en dertig euro parkeergeld betalen."

Ten tweede: elk vervoersmiddel – trein, fiets, auto – heeft zijn eigen voordelen. Het is nu nog lastig  om ‘multimodaal’ te reizen. Maar nieuwe technieken gaan dat veranderen. Het wijdverspreide gebruik van mobiel internet is een belangrijke voorwaarde daarvoor. "

En als derde voorbeeld noemt zij de opkomst van de ev.  "Als we niet kunnen opladen in dezelfde tijd als het duurt om benzine te tanken, dan hebben we geen business." Dat zegt ondernemer Shai Agassi van Project Better Place.  Hij bedacht de accuwisselstations, met technologie waarmee bommenwerpers ook hun bommen laten vallen. In 45 seconden kan je het accupakket wisselen, aldus Agassi. Door bedrijven als Better Place, maar ook door een snel groeiend landelijk netwerk van laadpalen, worden elektrische auto’s steeds aantrekkelijker, aldus Minnesma. 

Urgenda gaat bovendien samenwerken met consultantsbureau Ernst & Young voor een doorbraak naar elektrische mobiliteit in 2020. In eerste instantie worden de uitdagingen in kaart gebracht die een doorbraak in de weg staan. Tegelijkertijd kijkt men naar de invloed die elektrische mobiliteit zal hebben op zowel de automotive sector als op de transportsector. In het actieplan elektrisch vervoer streeft Urgenda naar een versnelde realisatie van één miljoen elektrische voertuigen in 2020.

Het project bestaat uit twee delen. Ten eerste ontwikkelt Ernst & Young een  visiedocument dat de mogelijkheden op het gebied van elektrische mobiliteit in 2020 beschrijft. Op basis van de kennis uit het visiedocument wordt vervolgens in fase twee gekeken naar de invloed die elektrische mobiliteit zal hebben op het businessmodel voor de sectoren automotive en transport & logistiek.

Urgenda is een actie-organisatie voor duurzaamheid en innovatie in Nederland. "Het is onze missie de wereld waarin we leven sneller duurzaam te maken", aldus directeur Minnesma. "We doen dit samen met bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en particulieren. Dankzij Ernst & Young kunnen we een gerichte strategie ontwikkelen waarmee we de overgang naar elektrische rijden kunnen versnellen."  (bron: NRC Handelsblad, Ode, autoleasewereld.nl) 

 

 

Reacties

Waar je bijna niemand over hoort praten wat betreft het duurzaam rijden is dat de elktriciteit ook opgewekt moet worden, dat geeft b.v. de elektrische Citroën Zero ook een uitstoot van 67 gram co om deze elektriciteit op te wekken!
In Frankrijk is dit 47 gram omdat daar veel elektriciteit opgewekt wordt met kern energie. Dat willen wij (sinds Japan) ook niet meer

Geplaatst door: Willem J. Wessel op
Urgenda: in de toekomst halveert het autobezit - Automobielmanagement.nl

Urgenda: in de toekomst halveert het autobezit

De tijd dat iedereen een of twee eigen auto’s heeft, is binnenkort definitief voorbij. Dat zegt Marjan Minnesma, de directeur van Urgenda. Samen met E&Y werkt Urgenda aan de grote doorbraak van ev’s tot een miljoen stuks in 2020.

Het aantal auto’s in Nederland – nu 7,6 miljoen – gaat uiteindelijk halveren. "Bovendien bestaat het grootste deel niet meer uit privéauto’s, maar uit gemeenschappelijke auto’s of service-auto’s van mobility providers." Dat zegt Minnesma in de duurzame bijlage van het NRC Handelsblad. Ze haalt drie belangrijke trends aan.

Ten eerste: als je buurman een Volvo V70 heeft en jij een Tesla Roadster, waarom zou je niet eens ruilen? Alef Arendsen, oprichter van leasebedrijf The New Motion deed het. Hij ging met de V70 op vakantie naar Italië, en zijn buurman reed twee weken rond in de Tesla sportwagen.  Wat Arendsen deed, wordt steeds minder opmerkelijk. Er is een groeiend aantal bedrijven die het delen van auto’s mogelijk maakt. WeGo bijvoorbeeld bemiddelt tussen consumenten, waardoor mensen een auto van de buren kunnen rijden of, omgekeerd, hun eigen auto kunnen verhuren. Minnesma ziet deze trend naar autodelen vooral opkomen bij jongeren: "Voor de oudere generatie betekent een auto nog status en vrijheid. Jongeren zien helemaal geen vrijheid in filerijden, een parkeerplaats zoeken en dertig euro parkeergeld betalen."

Ten tweede: elk vervoersmiddel – trein, fiets, auto – heeft zijn eigen voordelen. Het is nu nog lastig  om ‘multimodaal’ te reizen. Maar nieuwe technieken gaan dat veranderen. Het wijdverspreide gebruik van mobiel internet is een belangrijke voorwaarde daarvoor. "

En als derde voorbeeld noemt zij de opkomst van de ev.  "Als we niet kunnen opladen in dezelfde tijd als het duurt om benzine te tanken, dan hebben we geen business." Dat zegt ondernemer Shai Agassi van Project Better Place.  Hij bedacht de accuwisselstations, met technologie waarmee bommenwerpers ook hun bommen laten vallen. In 45 seconden kan je het accupakket wisselen, aldus Agassi. Door bedrijven als Better Place, maar ook door een snel groeiend landelijk netwerk van laadpalen, worden elektrische auto’s steeds aantrekkelijker, aldus Minnesma. 

Urgenda gaat bovendien samenwerken met consultantsbureau Ernst & Young voor een doorbraak naar elektrische mobiliteit in 2020. In eerste instantie worden de uitdagingen in kaart gebracht die een doorbraak in de weg staan. Tegelijkertijd kijkt men naar de invloed die elektrische mobiliteit zal hebben op zowel de automotive sector als op de transportsector. In het actieplan elektrisch vervoer streeft Urgenda naar een versnelde realisatie van één miljoen elektrische voertuigen in 2020.

Het project bestaat uit twee delen. Ten eerste ontwikkelt Ernst & Young een  visiedocument dat de mogelijkheden op het gebied van elektrische mobiliteit in 2020 beschrijft. Op basis van de kennis uit het visiedocument wordt vervolgens in fase twee gekeken naar de invloed die elektrische mobiliteit zal hebben op het businessmodel voor de sectoren automotive en transport & logistiek.

Urgenda is een actie-organisatie voor duurzaamheid en innovatie in Nederland. "Het is onze missie de wereld waarin we leven sneller duurzaam te maken", aldus directeur Minnesma. "We doen dit samen met bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en particulieren. Dankzij Ernst & Young kunnen we een gerichte strategie ontwikkelen waarmee we de overgang naar elektrische rijden kunnen versnellen."  (bron: NRC Handelsblad, Ode, autoleasewereld.nl) 

 

 

Reacties

Waar je bijna niemand over hoort praten wat betreft het duurzaam rijden is dat de elktriciteit ook opgewekt moet worden, dat geeft b.v. de elektrische Citroën Zero ook een uitstoot van 67 gram co om deze elektriciteit op te wekken!
In Frankrijk is dit 47 gram omdat daar veel elektriciteit opgewekt wordt met kern energie. Dat willen wij (sinds Japan) ook niet meer

Geplaatst door: Willem J. Wessel op