Eerste ‘elektrische rijbewijs’ uitgereikt door Atsma

Vandaag is in Utrecht ’s werelds eerste elektrische rijbewijs uitgereikt aan de 29-jarige Kim Taylor. Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu reikte het rijbewijs uit, geflankeerd door wethouder Frits Lintmeijer en rijschoolhouder Gert-Jan van Ark.

Voor zover bekend is dit het eerste elektrische rijbewijs ter wereld. Het is een gewoon rijbewijs, maar behaald in een elektrische auto. "Het feit dat je je rijbewijs ook kunt halen met een elektrische auto, illustreert dat elektrisch rijden op weg is naar volwassenheid," aldus Atsma bij de uitreiking van het rijbewijs. "In Nederland rijden inmiddels vijftienhonderd personenauto’s rond op elektriciteit, het aantal oplaadpunten is meer dan 2,5 duizend en de ontwikkeling van de techniek gaat razendsnel." Atsma toonde veel waardering voor de wijze waarop de Gemeente Utrecht meehelpt om elektrisch vervoer te stimuleren. "Elektrisch rijden zo aantrekkelijk mogelijk maken is van groot belang. Het helpt ons met schonere lucht, stiller vervoer en maakt ons minder afhankelijk van fossiele brandstoffen. Logisch dat bedrijven en ondernemers hier economische kansen zien en benutten. Al deze inspanningen zijn nodig om in 2015 de ambitie van vijftien- tot twintigduizend elektrische auto’s op de Nederlandse wegen waar te maken."  Kim Taylor is werkzaam bij The New Motion – een organisatie die elektrisch rijden stimuleert en faciliteert.

 Rij-instructeur Van Ark van de duurzame rijschool EigenWegWijs wilde samen met The New Motion aantonen dat elektrische rijlessen mogelijk zijn. "Met dit initiatief willen we laten zien dat het groene rijden in de rijschoolbranche de toekomst heeft. Een elektrisch aangedreven auto als de Opel Ampera leent zich hier uitstekend voor door de onbeperkte actieradius. Hoog tijd dat we met z’n allen in de branche gaan nadenken over de introductie van elektrisch rijden en welke gevolgen dit zou moeten hebben voor het elektrisch behaalde rijbewijs, het theorie-examen, et cetera."

Reacties

Leuk, de Ampera is alleen geen electrische auto. Het is, net als de Prius, een hybride. Bij hogere snelheid(100 km/u) komt er een directe verbinding tussen de benzinemotor en de wielen via de versnellingsbak. Hybride dus. Electrisch is in een Nissan Leaf.

Geplaatst door: Ivan op

De Ampera is altijd electrisch aangedreven
Als de accus leegraken start auomatisch de motor/generator om deze bij een optimaal toerental bij te laden
bekijk de leaf maar eens op topgear: huilen met de pet op

Geplaatst door: Jeroen Geertsema op

@ Jeroen. Kijk maar eens even na bij bijvoorbeeld AutoWeek. De Ampera wordt bij 100 km/u direct door de motor aangedreven, niet via de electromotor! Een directe verbinding tussen de benzinemotor en de wielen via de versnellingsbak.

Geplaatst door: Ivan op
Eerste ‘elektrische rijbewijs’ uitgereikt door Atsma - Automobielmanagement.nl

Eerste ‘elektrische rijbewijs’ uitgereikt door Atsma

Vandaag is in Utrecht ’s werelds eerste elektrische rijbewijs uitgereikt aan de 29-jarige Kim Taylor. Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu reikte het rijbewijs uit, geflankeerd door wethouder Frits Lintmeijer en rijschoolhouder Gert-Jan van Ark.

Voor zover bekend is dit het eerste elektrische rijbewijs ter wereld. Het is een gewoon rijbewijs, maar behaald in een elektrische auto. "Het feit dat je je rijbewijs ook kunt halen met een elektrische auto, illustreert dat elektrisch rijden op weg is naar volwassenheid," aldus Atsma bij de uitreiking van het rijbewijs. "In Nederland rijden inmiddels vijftienhonderd personenauto’s rond op elektriciteit, het aantal oplaadpunten is meer dan 2,5 duizend en de ontwikkeling van de techniek gaat razendsnel." Atsma toonde veel waardering voor de wijze waarop de Gemeente Utrecht meehelpt om elektrisch vervoer te stimuleren. "Elektrisch rijden zo aantrekkelijk mogelijk maken is van groot belang. Het helpt ons met schonere lucht, stiller vervoer en maakt ons minder afhankelijk van fossiele brandstoffen. Logisch dat bedrijven en ondernemers hier economische kansen zien en benutten. Al deze inspanningen zijn nodig om in 2015 de ambitie van vijftien- tot twintigduizend elektrische auto’s op de Nederlandse wegen waar te maken."  Kim Taylor is werkzaam bij The New Motion – een organisatie die elektrisch rijden stimuleert en faciliteert.

 Rij-instructeur Van Ark van de duurzame rijschool EigenWegWijs wilde samen met The New Motion aantonen dat elektrische rijlessen mogelijk zijn. "Met dit initiatief willen we laten zien dat het groene rijden in de rijschoolbranche de toekomst heeft. Een elektrisch aangedreven auto als de Opel Ampera leent zich hier uitstekend voor door de onbeperkte actieradius. Hoog tijd dat we met z’n allen in de branche gaan nadenken over de introductie van elektrisch rijden en welke gevolgen dit zou moeten hebben voor het elektrisch behaalde rijbewijs, het theorie-examen, et cetera."

Reacties

Leuk, de Ampera is alleen geen electrische auto. Het is, net als de Prius, een hybride. Bij hogere snelheid(100 km/u) komt er een directe verbinding tussen de benzinemotor en de wielen via de versnellingsbak. Hybride dus. Electrisch is in een Nissan Leaf.

Geplaatst door: Ivan op

De Ampera is altijd electrisch aangedreven
Als de accus leegraken start auomatisch de motor/generator om deze bij een optimaal toerental bij te laden
bekijk de leaf maar eens op topgear: huilen met de pet op

Geplaatst door: Jeroen Geertsema op

@ Jeroen. Kijk maar eens even na bij bijvoorbeeld AutoWeek. De Ampera wordt bij 100 km/u direct door de motor aangedreven, niet via de electromotor! Een directe verbinding tussen de benzinemotor en de wielen via de versnellingsbak.

Geplaatst door: Ivan op