Elektrische Volvo 240 uit 1993 mag de weg op (filmpje)

Dat de brandstofprijzen omhoog blijven gaan, maakt Martijn Hendriks uit Lochem niet veel meer uit. Hij heeft zijn Volvo 240 uit 1993 namelijk eigenhandig omgebouwd tot elektrische auto en deze week keurde de RDW de auto officieel goed.

Martijn heeft helemaal zelf onderzocht hoe hij de auto kon ombouwen. Hij koos bewust voor een hoog afwerkingsniveau. "Alsof Volvo hem zelf gemaakt zou kunnen hebben", zegt hij. "Degelijk en veilig."  Hij wilde geen "rare toeters en bellen, maar een mooie, professionele afwerking" en zoveel mogelijk met de originele onderdelen.

Na uitgebreid onderzoek, waar hij drie jaar geleden mee begon, koos hij bijvoorbeeld voor wisselstroom in plaats van voor gelijkstroom: "Dat is duurder, maar het is ook veel veiliger en geeft meer kracht. Wisselstroom maakt het ook gemakkelijker om de remenergie weer terug in de accu’s te laden.

De hoofdcomponenten vond Martijn in Zwitserland, het battery management system in Amerika. Hij onderzocht waar hij de originele bedrading moest onderbreken en bouwde de nieuwe motor op de originele steunen van de benzinemotor. "Ik kon dit niet doen zonder Classic & Ko uit Vorden, een universeel autobedrijf in Vorden. Ko van der Kolk en Robbie Duivelshof hielpen met de accubakken, het ontwerpen ervan, het laswerk, de remmen en de wielophanging. Ko heeft een constructie zodat ook de nieuwe motor op de bestaande versnellingsbak kon worden aangesloten. En ze hebben de auto helemaal gespoten. Het interieur was nog bijna als nieuw, al stond er 350.000 kilometer op de teller, maar aan de buitenkant zag je toch krasjes en steenslag.

Hoeveel uren Martijn in het project heeft gestoken heeft hij nog niet uitgerekend. "Veel", weet hij wel. "En het geld? Daar heb je ook een nieuwe auto voor." Maar eigenlijk heeft hij dat nu ook, want toen hij vrijdag het nieuwe kenteken ontvangen had, kon hij de auto van de oplader gaan halen en de weg op. De opgeladen Volvo , die nu Volvo 240 GL Classic Electric heet, haalt een actieradius tussen de 150 en 200 kilometer.

Meer info op: http://www.electricvolvo.com

 

Reacties

Gefeliciteerd, wat een superprestatie. Heb vanmiddag nog in een elektrische Fluence gereden maar deze is veel leuker!

Geplaatst door: Monique Bakx op

Was het niet mogelijk om ter ondersteuning zonnepanelen op het grote dak te plaatsen?

Mooi project!

Geplaatst door: Hans Duiven op
Elektrische Volvo 240 uit 1993 mag de weg op (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Elektrische Volvo 240 uit 1993 mag de weg op (filmpje)

Dat de brandstofprijzen omhoog blijven gaan, maakt Martijn Hendriks uit Lochem niet veel meer uit. Hij heeft zijn Volvo 240 uit 1993 namelijk eigenhandig omgebouwd tot elektrische auto en deze week keurde de RDW de auto officieel goed.

Martijn heeft helemaal zelf onderzocht hoe hij de auto kon ombouwen. Hij koos bewust voor een hoog afwerkingsniveau. "Alsof Volvo hem zelf gemaakt zou kunnen hebben", zegt hij. "Degelijk en veilig."  Hij wilde geen "rare toeters en bellen, maar een mooie, professionele afwerking" en zoveel mogelijk met de originele onderdelen.

Na uitgebreid onderzoek, waar hij drie jaar geleden mee begon, koos hij bijvoorbeeld voor wisselstroom in plaats van voor gelijkstroom: "Dat is duurder, maar het is ook veel veiliger en geeft meer kracht. Wisselstroom maakt het ook gemakkelijker om de remenergie weer terug in de accu’s te laden.

De hoofdcomponenten vond Martijn in Zwitserland, het battery management system in Amerika. Hij onderzocht waar hij de originele bedrading moest onderbreken en bouwde de nieuwe motor op de originele steunen van de benzinemotor. "Ik kon dit niet doen zonder Classic & Ko uit Vorden, een universeel autobedrijf in Vorden. Ko van der Kolk en Robbie Duivelshof hielpen met de accubakken, het ontwerpen ervan, het laswerk, de remmen en de wielophanging. Ko heeft een constructie zodat ook de nieuwe motor op de bestaande versnellingsbak kon worden aangesloten. En ze hebben de auto helemaal gespoten. Het interieur was nog bijna als nieuw, al stond er 350.000 kilometer op de teller, maar aan de buitenkant zag je toch krasjes en steenslag.

Hoeveel uren Martijn in het project heeft gestoken heeft hij nog niet uitgerekend. "Veel", weet hij wel. "En het geld? Daar heb je ook een nieuwe auto voor." Maar eigenlijk heeft hij dat nu ook, want toen hij vrijdag het nieuwe kenteken ontvangen had, kon hij de auto van de oplader gaan halen en de weg op. De opgeladen Volvo , die nu Volvo 240 GL Classic Electric heet, haalt een actieradius tussen de 150 en 200 kilometer.

Meer info op: http://www.electricvolvo.com

 

Reacties

Gefeliciteerd, wat een superprestatie. Heb vanmiddag nog in een elektrische Fluence gereden maar deze is veel leuker!

Geplaatst door: Monique Bakx op

Was het niet mogelijk om ter ondersteuning zonnepanelen op het grote dak te plaatsen?

Mooi project!

Geplaatst door: Hans Duiven op