Gemiddeld zat er in de eerste zeven maanden van dit jaar 138 pk onder de motorkap – meer dan ooit.

Verder terugblikkend blijkt dat er sinds 1995 maar één richting is als het gaat om Duitse auto’en pk’s: omhoog. Een uitzondering is 2009, het jaar van de wrakkenpremie en relatief veel verkochte kleinere auto’s. Toen zakte het gemiddelde naar 118 pk (2008: 131 pk). In de jaren daarna ging het echter weer bergop, naar 130 pk in 2010 en 135 vorig jaar. Ter vergelijking: in 1995 beschikte een nieuwe Duitse auto gemiddeld over 95 pk.

Volgens professor Ferdinand Dudenhöffer, in Duitsland dé autoriteit inzake automotive trends, leert het nieuwste pk-record dat "Duitse automobilisten zo goed als niet reageren op brandstofprijzen". Ook nog hogere prijzen aan de pomp zullen volgens hem de pk-wedloop niet tegenhouden. Een signaal dat fabrikanten en klanten het nu wel mooi genoeg vinden, ziet autokoper Dudenhöffer niet. "Het is daarom belangrijk dat de Europese Commissie voor de autobranche een helder kader schetst op het gebied van klimaatdoelstellingen."