‘Moderne benzinemotor meer schadelijk’

De nieuwste generatie benzinemotoren zijn meer schadelijk dan de oudere motoren. Dat komt doordat de uitstoot van gevaarlijke – waaronder kankerverwekkende – stoffen rond de duizend keer zo groot is.

Dat stelt het onafhankelijke technische onderzoeksinstituut TÜV meldt de Financial Times. Het onderzoek richtte zich op directe ingespoten benzinemotoren (GDI) die volgens de fabrikanten de emissie juist drastisch hebben teruggedrongen. Tegen 2020 zijn vrijwel alle nieuwe auto’s met dat soort motoren uitgerust, verklaarde de Europese Commissie eerder. Maar TÜV Nord stelt dat GDI-motoren juist veel meer gevaarlijke deeltjes de lucht in sturen en zelfs schadelijker zijn dan nieuwe dieselmotoren. Dat komt volgens het instituut doordat ze werken met een hogere druk in de cilinders om de emissie terug te dringen, waardoor juist meer gevaarlijke deeltjes worden geproduceerd.

Reacties

Dat direct ingespoten benzinemotoren ook fijnstof uitstoten is al jarenlang bekend en ook terug te vinden in de Euro normering van schadelijke stoffen. Vanaf Euro 5 ( van kracht sinds 2010) geldt voor benzineauto’s hetzelfde criterium voor PM10, fijnstof. Als hier niet aan wordt voldaan dan is het Euro 5 certificaat ten onrechte afgegeven en mag voor een dergelijke auto zelfs geen kenteken verstrekt worden.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Nu weet Milieudefensie ook waar de hogere uitstoot van schadelijke stoffen langs snelwegen in de grote steden vandaan komt. Niet van 100 km/h – immers er was geen meetbaar verschil nadat we van 100 naar 80 moesten – maar gewoon een groot aandeel (op papier) CO2-zuinige nieuwe autootjes waar de berijders met subsidie in zijn geholpen…
Oh, en er is een enorm verschil (wel duizenden procenten) tussen de Euronorm bij typegoedkeuring en de APK-norm. Was dat niet zo, dan werd iedere auto bij de eerste keuring na vier jaar Het Nieuwe Rijden afgekeurd. 😉 Het nastreven van nog veel scherpere Euronormen of het uitsluiten van auto’s die slechts aan een eerdere Euronorm voldoet heeft dan ook weinig invloed op de luchtkwaliteit.

Geplaatst door: Eric van Spelde op

Het woordje ‘zelfs’ wijst op een algemeen aangenomen idee dat dus nu niet blijkt te kloppen. Op basis van dit soort ideeen worden dieselauto’s duurder en gaat de dagwaarde van een groot aantal oldtimers in rook op. Waar gaat het fout?

Geplaatst door: Tamme op
‘Moderne benzinemotor meer schadelijk’ - Automobielmanagement.nl

‘Moderne benzinemotor meer schadelijk’

De nieuwste generatie benzinemotoren zijn meer schadelijk dan de oudere motoren. Dat komt doordat de uitstoot van gevaarlijke – waaronder kankerverwekkende – stoffen rond de duizend keer zo groot is.

Dat stelt het onafhankelijke technische onderzoeksinstituut TÜV meldt de Financial Times. Het onderzoek richtte zich op directe ingespoten benzinemotoren (GDI) die volgens de fabrikanten de emissie juist drastisch hebben teruggedrongen. Tegen 2020 zijn vrijwel alle nieuwe auto’s met dat soort motoren uitgerust, verklaarde de Europese Commissie eerder. Maar TÜV Nord stelt dat GDI-motoren juist veel meer gevaarlijke deeltjes de lucht in sturen en zelfs schadelijker zijn dan nieuwe dieselmotoren. Dat komt volgens het instituut doordat ze werken met een hogere druk in de cilinders om de emissie terug te dringen, waardoor juist meer gevaarlijke deeltjes worden geproduceerd.

Reacties

Dat direct ingespoten benzinemotoren ook fijnstof uitstoten is al jarenlang bekend en ook terug te vinden in de Euro normering van schadelijke stoffen. Vanaf Euro 5 ( van kracht sinds 2010) geldt voor benzineauto’s hetzelfde criterium voor PM10, fijnstof. Als hier niet aan wordt voldaan dan is het Euro 5 certificaat ten onrechte afgegeven en mag voor een dergelijke auto zelfs geen kenteken verstrekt worden.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Nu weet Milieudefensie ook waar de hogere uitstoot van schadelijke stoffen langs snelwegen in de grote steden vandaan komt. Niet van 100 km/h – immers er was geen meetbaar verschil nadat we van 100 naar 80 moesten – maar gewoon een groot aandeel (op papier) CO2-zuinige nieuwe autootjes waar de berijders met subsidie in zijn geholpen…
Oh, en er is een enorm verschil (wel duizenden procenten) tussen de Euronorm bij typegoedkeuring en de APK-norm. Was dat niet zo, dan werd iedere auto bij de eerste keuring na vier jaar Het Nieuwe Rijden afgekeurd. 😉 Het nastreven van nog veel scherpere Euronormen of het uitsluiten van auto’s die slechts aan een eerdere Euronorm voldoet heeft dan ook weinig invloed op de luchtkwaliteit.

Geplaatst door: Eric van Spelde op

Het woordje ‘zelfs’ wijst op een algemeen aangenomen idee dat dus nu niet blijkt te kloppen. Op basis van dit soort ideeen worden dieselauto’s duurder en gaat de dagwaarde van een groot aantal oldtimers in rook op. Waar gaat het fout?

Geplaatst door: Tamme op