Wereldmarkt voor e-mobiliteit verdubbelt jaarlijks

De nichemarkt voor elektroauto’s is wereldwijd sterk gegroeid. Maar het grote autoland Duitsland is vooralsnog geen leidende markt voor de nieuwe technologie, zo stelt het Duitse instituut ZSW.

Wereldwijd rijden inmiddels zo’n vierhonderdduizend ev’s rond en daarmee lijkt de markt nu dan toch echt tot stand te komen, zij het op een laag niveau. Volgens cijfers van ZSW (Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung in Baden-Württemberg) heeft het bestand aan ev’s wereldwijd zich binnen een jaar verdubbeld. Voor de goede orde: jaarlijks worden zo’n 75 miljoen auto’s verkocht.

Het onderzoekcentrum ZSW baseert de voorspelling op de groeiende afname van ev’s in de leidende markten Amerika, Japan en China. In deze landen zijn op het moment ook de meeste elektro-auto’s op de weg. In de VS gaat het om 174 duizend stuks, gevolgd door  Japan (68 duizend) en China (45 duizend). Nederland heeft dankzij fiscale stimulering inmiddels zo’n dertigduizend ev’s geregistreerd. Duitsland, hét autoland bij uitstek, blijft nog steeds hopeloos achter: met 17,5 duizend stuks moet het Frankrijk en Noorwegen laten voorgaan.   

Wereldmarkt voor e-mobiliteit verdubbelt jaarlijks - Automobielmanagement.nl

Wereldmarkt voor e-mobiliteit verdubbelt jaarlijks

De nichemarkt voor elektroauto’s is wereldwijd sterk gegroeid. Maar het grote autoland Duitsland is vooralsnog geen leidende markt voor de nieuwe technologie, zo stelt het Duitse instituut ZSW.

Wereldwijd rijden inmiddels zo’n vierhonderdduizend ev’s rond en daarmee lijkt de markt nu dan toch echt tot stand te komen, zij het op een laag niveau. Volgens cijfers van ZSW (Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung in Baden-Württemberg) heeft het bestand aan ev’s wereldwijd zich binnen een jaar verdubbeld. Voor de goede orde: jaarlijks worden zo’n 75 miljoen auto’s verkocht.

Het onderzoekcentrum ZSW baseert de voorspelling op de groeiende afname van ev’s in de leidende markten Amerika, Japan en China. In deze landen zijn op het moment ook de meeste elektro-auto’s op de weg. In de VS gaat het om 174 duizend stuks, gevolgd door  Japan (68 duizend) en China (45 duizend). Nederland heeft dankzij fiscale stimulering inmiddels zo’n dertigduizend ev’s geregistreerd. Duitsland, hét autoland bij uitstek, blijft nog steeds hopeloos achter: met 17,5 duizend stuks moet het Frankrijk en Noorwegen laten voorgaan.