Een groen lintje was er afgelopen week voor Heerhugowaard. Daar werd de eerste snellader in gebruik genomen met drie verschillende aansluitingen: DC (Chademo), AC en de nieuwe Combo-stekker. De officiële opening was zaterdagmiddag, toen de E-Rally karavaan passeerde. De elektrische auto’s reden in het weekeinde een rit van Londen naar Oslo als afsluiting van een congres over e-mobility aan de Europese westkust. De snellader is van ABB, dat door de overname van het Delftse Epyon toch een beetje Nederlands bloed heeft.
Tesla-taxi’s
Schiphol heeft de aanbesteding van taxi’s gegund heeft aan drie partijen die elektrische auto’s inzetten. Het gaat om meer dan honderd exemplaren van de Model S, geleverd door Tesla. Aan het eind van het jaar staan ze op de taxistandplaats voor de aankomsthal klaar. Prima bedacht qua duurzaamheid en zo, maar de instap naar de achterbank van de Model S is nou niet bepaald de makkelijkste.

Diefstal van stroom 

En er was ook een beetje paniek toen bekend werd dat de laadpaal is te kraken. Met andere woorden: de kwaadwillende ev-rijder kan opladen zónder te betalen. Wát een paniek. Stel je voor dat een zo’n criminele geest z’n ev of plug-in met een neppasje gratis gaat opladen. Levert hem dan twee dubbeltjes winst per illegaal geladen kilowattuur op, bij tienduizend elektrische kilometers is dat zo’n tweeduizend kilowattuur dus het gaat dan over een diefstal van vierhonderd euro. Diefstal is diefstal, en dat is natuurlijk niet goed te praten. Maar om daarover nou de noodklok te luiden en kostbare tijd van hoogleraren en techneuten te verbruiken? En zouden ev-rijders echt zelf de stroom afrekenen, of..? (bron: ZERauto)