Het systeem bestaat uit een secundaire spoel in de bodemplaat van de auto en een vloerplaat met geïntegreerde primaire spoel die onder de auto, bijvoorbeeld op de garagevloer wordt gemonteerd. De elektrische energie wordt contactloos zonder kabel overgebracht. Volgens BMW moeten de accu’s van de meeste hybride voertuigen hiermee binnen drie uur helemaal opgeladen kunnen worden. Bij de i8 bedraagt de laadtijd met een prototype van het nieuwe laadstation volgens BMW minder dan twee uur. Mercedes-Benz gaat de ‘unplugged’ technologie met een testvloot in de S 500 Plug-in Hybrid uittesten. Naar verwachting is het systeem na twee tot drie jaar productierijp.
Het laadproces kan beginnen zodra de auto goed op de plaat geparkeerd staat. Door een knop op het dashboard in te drukken, maakt het voertuig via wifi contact met het laadstation. Maar het laadproces kan ook geactiveerd worden met een smartphone. Het laadstation kan zowel binnen als buiten en onder alle weersomstandigheden gebruikt worden omdat alle onderdelen beschermd zijn. (bron: autointernationaal)