ABB en Volvo worden partners snelladen autobussen

In een wereldwijd geldende overeenkomst is vastgelegd dat ABB en Volvo intensief samenwerken aan snellaadfaciliteiten voor elektrische en hybride bussen. Hiermee leveren de bedrijven een bijdrage om stedelijke e-mobiliteit te realiseren.

ABB is marktleider op het gebied van industriële automatisering en elektrische energievoorziening. Volvo is een van ‘s werelds belangrijkste busfabrikanten. Ze zijn overeengekomen dat de gelijkstroom-snellaadsystemen (DC) verder ontwikkeld en algemeen toegepast zullen worden voor elektrische en hybride autobussen. De samenwerking zal leiden tot een gestandaardiseerd laadsystem voor elektrische en hybride bussen. Snelladen aan haltes is mogelijk via automatisch gestuurde trolleystangen op het dak van de bus. Tijdens de stalling in de garage kan via een kabelverbinding geladen worden. Deze oplossing is gebaseerd op internationaal aanvaarde normen. Er wordt zo veel mogelijk gebruikgemaakt van reeds in de praktijk bewezen technieken op het gebied van e-mobiliteit. Het doel is om het stedelijke elektrische openbaar vervoer sterk te stimuleren. Het eerste gezamenlijke project voor de stad Luxemburg zal in de loop van het jaar 2015 worden opgeleverd.

ABB en Volvo zullen hun wederzijds expertise op de vakgebieden van energienetten en elektrische bussen inzetten om een gezamenlijke laadstandaard te realiseren. Hierbij valt te denken aan communicatieprotocollen voor de onderdelen van de infrastructuur, het elektrische net en de voertuigen zelf. De laadsystemen voor autobussen zullen zoveel mogelijk overeenkomen met de algemeen aanvaarde standaard voor elektrische snelladers ten behoeve van personenauto’s. Hierbij moeten de systemen geschikt zijn voor de grote vermogens die bij het opladen van autobussen noodzakelijk zijn. Het waarborgen van de veiligheid, het stimuleren van investeringen op dit gebied en een commitment van beide partijen voor de lange termijn zullen bijdragen aan een breder draagvlak voor schone mobiliteit, zo verwacht men. Pekka Tiitinen van ABB: "We leven in een periode waarin de verstedelijking steeds verdergaande vormen aanneemt. Daarom moeten er wereldwijd steeds zwaardere eisen gesteld worden aan schoner en beter openbaar vervoer in die stedelijke agglomeraties. Onze samenwerking zal bijdragen aan verantwoord, betaalbaar en efficiënt openbaar vervoer."

Het zwaartepunt van de partnerovereenkomst ligt op de standaardisatie van automatische snellaadsystemen. Dit geldt ook voor de communicatieprotocollen die nodig zijn voor de elektrische infrastructuur enerzijds en de elektrische en hybride autobussen anderzijds. Speciale aandacht is hierbij nodig voor de automatische trolleystangen op het dak die aan haltes binnen korte tijd op een veilige manier automatisch contact met het laadstation moeten maken.
Volvo Buses heeft zijn eerste hybride bus in 2009 op de markt gebracht. Inmiddels zijn er zestienhonderd aan klanten in 21 verschillende landen geleverd. De eerste geheel elektrische bus van Volvo zal in juni 2015 ten behoeve van het project ElectriCity aan de Zweedse stad Gothenburg geleverd worden.

ABB zegt sinds 2010 meer dan vijftienhonderd DC-snellaadsystemen voor personenauto’s te hebben geleverd. In Nederland, Estland en Denemarken heeft ABB landelijke netwerken uitgerold.

 

ABB en Volvo worden partners snelladen autobussen - Automobielmanagement.nl

ABB en Volvo worden partners snelladen autobussen

In een wereldwijd geldende overeenkomst is vastgelegd dat ABB en Volvo intensief samenwerken aan snellaadfaciliteiten voor elektrische en hybride bussen. Hiermee leveren de bedrijven een bijdrage om stedelijke e-mobiliteit te realiseren.

ABB is marktleider op het gebied van industriële automatisering en elektrische energievoorziening. Volvo is een van ‘s werelds belangrijkste busfabrikanten. Ze zijn overeengekomen dat de gelijkstroom-snellaadsystemen (DC) verder ontwikkeld en algemeen toegepast zullen worden voor elektrische en hybride autobussen. De samenwerking zal leiden tot een gestandaardiseerd laadsystem voor elektrische en hybride bussen. Snelladen aan haltes is mogelijk via automatisch gestuurde trolleystangen op het dak van de bus. Tijdens de stalling in de garage kan via een kabelverbinding geladen worden. Deze oplossing is gebaseerd op internationaal aanvaarde normen. Er wordt zo veel mogelijk gebruikgemaakt van reeds in de praktijk bewezen technieken op het gebied van e-mobiliteit. Het doel is om het stedelijke elektrische openbaar vervoer sterk te stimuleren. Het eerste gezamenlijke project voor de stad Luxemburg zal in de loop van het jaar 2015 worden opgeleverd.

ABB en Volvo zullen hun wederzijds expertise op de vakgebieden van energienetten en elektrische bussen inzetten om een gezamenlijke laadstandaard te realiseren. Hierbij valt te denken aan communicatieprotocollen voor de onderdelen van de infrastructuur, het elektrische net en de voertuigen zelf. De laadsystemen voor autobussen zullen zoveel mogelijk overeenkomen met de algemeen aanvaarde standaard voor elektrische snelladers ten behoeve van personenauto’s. Hierbij moeten de systemen geschikt zijn voor de grote vermogens die bij het opladen van autobussen noodzakelijk zijn. Het waarborgen van de veiligheid, het stimuleren van investeringen op dit gebied en een commitment van beide partijen voor de lange termijn zullen bijdragen aan een breder draagvlak voor schone mobiliteit, zo verwacht men. Pekka Tiitinen van ABB: "We leven in een periode waarin de verstedelijking steeds verdergaande vormen aanneemt. Daarom moeten er wereldwijd steeds zwaardere eisen gesteld worden aan schoner en beter openbaar vervoer in die stedelijke agglomeraties. Onze samenwerking zal bijdragen aan verantwoord, betaalbaar en efficiënt openbaar vervoer."

Het zwaartepunt van de partnerovereenkomst ligt op de standaardisatie van automatische snellaadsystemen. Dit geldt ook voor de communicatieprotocollen die nodig zijn voor de elektrische infrastructuur enerzijds en de elektrische en hybride autobussen anderzijds. Speciale aandacht is hierbij nodig voor de automatische trolleystangen op het dak die aan haltes binnen korte tijd op een veilige manier automatisch contact met het laadstation moeten maken.
Volvo Buses heeft zijn eerste hybride bus in 2009 op de markt gebracht. Inmiddels zijn er zestienhonderd aan klanten in 21 verschillende landen geleverd. De eerste geheel elektrische bus van Volvo zal in juni 2015 ten behoeve van het project ElectriCity aan de Zweedse stad Gothenburg geleverd worden.

ABB zegt sinds 2010 meer dan vijftienhonderd DC-snellaadsystemen voor personenauto’s te hebben geleverd. In Nederland, Estland en Denemarken heeft ABB landelijke netwerken uitgerold.