De kop is er af voor rijden op waterstofauto

Hyundai-importeur Greenib Car heeft de eerste orders binnen voor ix35 FCEV en dat is eigenlijk wel een mijlpaal voor waterstoftoepassingen te noemen. Voorts gaan de wereldwijde topmerken Toyota en BMW samenwerken om een fcev op waterstof te ontwikkelen. Dus de kop is er af.

Brandstofcelauto’s zoals de Hyundai ix35 FCEV bestaan al wel tien jaar, maar ze kwamen nooit verder dan het prototypestadium. De Hyundai is de eerste die in serieproductie is genomen en in ons land is hij via een leaseconstructie beschikbaar. De brandstof is waterstof dat door de brandstofcel wordt omgezet in stroom voor de elektrische aandrijving – en in water. De gebruikers van het eerste uur zijn volgens Hyundai vooral enkele innovatieve bedrijven en overheidsdiensten. De bestellingen (van Rijkswaterstaat) vallen niet geheel toevallig samen met het op 3 september in gebruik nemen van het eerste openbare waterstoftankstation in ons land – aan de A15 bij Rhoon.
Dus, de kop is er af voor wat betreft het rijden op waterstof. Niet alleen in ons land want ook in Japan zit er schot in. De Japanse overheid heeft zeer riante subsidies beloofd voor kopers van een waterstofauto. Iedere Japanner die er een  aanschaft, krijgt ruim 14,5 duizend euro subsidie. In de prefectuur Aichi, waar Toyota is gehuisvest, zelfs 22 duizend euro.

Bovendien heeft Toyota samen met het Duitse BMW besloten samen een brandstofcelauto op waterstof te ontwikkelen. Naar verluidt, zetten de Duitsers hun kaarten op een fcev-versie van de elektrische i3. Dat lijkt ook logisch want een brandstofcel zou prima de rol kunnen overnemen van de range-extender op benzine die nu wordt toegepast in de BMW i3 REX. (Bron:  ZERauto)

Reacties

Volgens mij is die ‘kop’ al enkele jaren geleden eraf ‘gereden’ door Amsterdamse OV bussen.. 😉

Ik wens Hyundai succes met deze pilot.

Geplaatst door: Sander Frinks op

Er rijden al heel wat Mercedes-Benz B-Klasses rond met een F-Cell, maar ook autobussen van datzelfde merk. Vorig jaar is er een alliantie afgesloten tussen Daimler AG (Mercedes-Benz),Ford, en Nissan-Renault voor verdere ontwikkeling en het afstemmen van een hoge produktie van de F-Cell. Inmiddels wordt in Duitsland binnen 8 jaar 400 waterstoftankstations gebouwd. Het ‘H2 Mobility’-initiatief bij de oosterburen is een initiatief van Daimler AG (Mercedes), oliemaatschappijen OMV, Shell en Total en gasleveranciers Air Liquide en Linde AG.

Geplaatst door: Robert Scheerboom op

Wat is het vermogen van de brandstofcel en de capaciteit van de batterij?
Op welke momenten moet de batterij bijspringen?

Geplaatst door: Wim op
De kop is er af voor rijden op waterstofauto - Automobielmanagement.nl

De kop is er af voor rijden op waterstofauto

Hyundai-importeur Greenib Car heeft de eerste orders binnen voor ix35 FCEV en dat is eigenlijk wel een mijlpaal voor waterstoftoepassingen te noemen. Voorts gaan de wereldwijde topmerken Toyota en BMW samenwerken om een fcev op waterstof te ontwikkelen. Dus de kop is er af.

Brandstofcelauto’s zoals de Hyundai ix35 FCEV bestaan al wel tien jaar, maar ze kwamen nooit verder dan het prototypestadium. De Hyundai is de eerste die in serieproductie is genomen en in ons land is hij via een leaseconstructie beschikbaar. De brandstof is waterstof dat door de brandstofcel wordt omgezet in stroom voor de elektrische aandrijving – en in water. De gebruikers van het eerste uur zijn volgens Hyundai vooral enkele innovatieve bedrijven en overheidsdiensten. De bestellingen (van Rijkswaterstaat) vallen niet geheel toevallig samen met het op 3 september in gebruik nemen van het eerste openbare waterstoftankstation in ons land – aan de A15 bij Rhoon.
Dus, de kop is er af voor wat betreft het rijden op waterstof. Niet alleen in ons land want ook in Japan zit er schot in. De Japanse overheid heeft zeer riante subsidies beloofd voor kopers van een waterstofauto. Iedere Japanner die er een  aanschaft, krijgt ruim 14,5 duizend euro subsidie. In de prefectuur Aichi, waar Toyota is gehuisvest, zelfs 22 duizend euro.

Bovendien heeft Toyota samen met het Duitse BMW besloten samen een brandstofcelauto op waterstof te ontwikkelen. Naar verluidt, zetten de Duitsers hun kaarten op een fcev-versie van de elektrische i3. Dat lijkt ook logisch want een brandstofcel zou prima de rol kunnen overnemen van de range-extender op benzine die nu wordt toegepast in de BMW i3 REX. (Bron:  ZERauto)

Reacties

Volgens mij is die ‘kop’ al enkele jaren geleden eraf ‘gereden’ door Amsterdamse OV bussen.. 😉

Ik wens Hyundai succes met deze pilot.

Geplaatst door: Sander Frinks op

Er rijden al heel wat Mercedes-Benz B-Klasses rond met een F-Cell, maar ook autobussen van datzelfde merk. Vorig jaar is er een alliantie afgesloten tussen Daimler AG (Mercedes-Benz),Ford, en Nissan-Renault voor verdere ontwikkeling en het afstemmen van een hoge produktie van de F-Cell. Inmiddels wordt in Duitsland binnen 8 jaar 400 waterstoftankstations gebouwd. Het ‘H2 Mobility’-initiatief bij de oosterburen is een initiatief van Daimler AG (Mercedes), oliemaatschappijen OMV, Shell en Total en gasleveranciers Air Liquide en Linde AG.

Geplaatst door: Robert Scheerboom op

Wat is het vermogen van de brandstofcel en de capaciteit van de batterij?
Op welke momenten moet de batterij bijspringen?

Geplaatst door: Wim op