Het idee erachter is dat Amsterdamse ondernemers elektrisch rijden in de praktijk moeten ervaren, inclusief de lage kosten voor stroom. In de woorden van Arjan Schenk, verkoopdirecteur bij Nissan Nederland:  "We kunnen natuurlijk met allerlei berekeningen laten zien wat deze gebruikskosten zijn, maar waar het uiteindelijk om gaat, is de praktijk van de ondernemer." Mocht de ondernemer met z’n elektrische Nissan eventueel naar Duitsland zoeven, dan wacht ze een plezierige verrassing:  gratis parkeren. Althans, gemeentes krijgen de ruimte om parkeren voor elektrische auto’s vanaf 2015 gratis te maken. Veel financiële pijn zullen die gemeentres er niet door lijden want er rijden nu nog maar twintigduizend auto’s met stekker over der Duitse wegen. Nog 980 duizend te gaan dus tot de doelstelling van een miljoen exemplaren in 2020.

Mercedes op Ecomobiel
Op 7 en 8 oktober neemt Mercedes-Benz in Rotterdam de volelektrische B-Klasse en de plug-in hybride S-Klasse mee naar de beurs Ecomobiel. De modellen beleven daar hun Nederlandse debuut. De B-Klasse Electric Drive is volgende maand in Nederland leverbaar. De zescilinder S-Klasse met stekker is eind van het jaar beschikbaar.
Productieversie Toyota FCV
Dan nog even door naar Franse bodem: Toyota toonde in Parijs de productieversie van de FCV brandstofcelauto. Volgend jaar is hij in drie Europese landen leverbaar, Nederland zit er niet bij. Volgens de importeur is dat omdat er te weinig tanklocaties zijn. (bron: ZERauto)