In totaal gaat het om 155 locaties in vier landen waarvan Fastned 94 locaties voor haar rekening zal nemen in Nederland en Duitsland. Fastned heeft al eerder kenbaar gemaakt te kijken naar expansie in omringende landen en is ‘erg verheugd’ om voor een deel van z’n plannen financiële steun te krijgen van de Europese Unie.
Fastned bouwt momenteel één snellaadstation per week langs de Nederlandse snelwegen. Met de subsidie wil men de uitbreiding naar Duitsland versneld in gang zetten. Hiervoor zegt Fastned inmiddels een team met Duitse medewerkers aan het werk te hebben. Een belangrijke vervolgstap is het verkrijgen van de nodige vergunningen voor de Duitse locaties.
De nu toegekende subsidie wordt gefinancierd door het EU-programma ‘Trans-Europese vervoersnetwerken’ (TEN-T). De totale subsidie aan het ‘Electric-consortium’ betreft 4,2 miljoen euro waarvan twee miljoen euro is bestemd voor Fastned. Andere partijen in het consortium zijn het Deense Clever A/S, het Zweedse Öresundskraft AB, het Duitse VDE Prüf-und Zertifizierungsinstitut GmbH en het ABB concern.
Door haar steun aan dit project onderkent de EU het belang van de ontwikkeling van snelle laadinfrastructuur voor elektrische auto’s in Europa. De verwachting is dat de corridor van snelle laadstations al eind 2015 operationeel zal zijn. De 155 stations zullen worden gerealiseerd langs snelwegen in Zweden (35), Denemarken (23), Duitsland (67) en Nederland (30 locaties). Hierdoor wordt het mogelijk om met elektrische auto’s van alle merken vanuit Nederland naar Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Oostenrijk te rijden.
Fastned is in 2011 opgericht door Bart Lubbers en Michiel Langezaal met als doel het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations voor elektrische auto’s. In 2012 verwierf Fastned concessies van Rijkswaterstaat voor het realiseren van snellaadstations op 201 van de in totaal 245 verzorgingsplaatsen langs de Nederlandse snelwegen. Inmiddels zijn 18 stations operationeel.